fredag 18 september 2015

Shaun Tan - Berättelser från yttre förorten


Många är det som pratat om, skrivit om och hyllan Sahun Tan. Att då erkänna att jag faktiskt inte hade läst något av honom var nästan lite pinsamt. Men nu har jag gjort slag i saken och läst hans Berättelser från yttre förorten.

Vad ska jag bara skriva om det? Jag tyckte det mest berättelserna var märkliga och lite svåra att förstå sig på. Vattenbuffeln som pekar vilken riktning den som söker ska gå för att finna sitt svar, Utbytesstudenten Eric som bosatte sig i skafferiet och plötsligt en dag var borta, morfaderns lustiga berättelse om äventyret han och mormor var tvungna att ge sig ut på innan deras bröllop, pinnfigurerna. Det är suggestivt och underligt och jag sitter för det mesta som ett frågetecken. Kanske är det just det som anses vara så fantastiskt med Tan, det underliga och såklart hans illustrationer, men det går tyvärr inte hem hos mig.

Titel: Berättelser från yttre förorten
Författare: Shaun Tan
Förlag: Kabusa Böcker
Utgiven: 2012-08
Sidor: 89

1 kommentar:

  1. Läs Ankomsten! Eller, alltså, det är inte så många ord att läsa, men bilder!

    SvaraRadera