måndag 7 september 2015

Andrea Cremer - Nightshade


Nightshade är första delen i en sån där serie som har stått på min TBR-lista i en halv evighet. Jag hade till och med ett omslagslöst ex av boken liggande på skrivbordet på jobbet och senare hemma i bra många månader.  Jo, omslagslöst då det var orsaken till att boken gallrades och jag köpte in ett nytt ex till biblioteket - och ekonomisk som jag är tyckte jag att jag nog kunde läsa boken även utan omslag. Faktum är att jag hade ett väldigt intressant tillvägagångssätt när jag väl läste Nightshade. Varje gång jag hade läst klart ett kapitel rev jag bort det och slängde... Nej, det är inget jag rekommenderar för hela böcker, men för trasiga böcker som följer med på en 70 km lång vandring är det en ypperlig lösning!

Jag har läst ovanligt få urban fantasy-böcker den senaste tiden så det var riktigt kul som omväxling. I Nightshade möter vi Calla som är en varulv och alpha över den nya generationen i Nightshade-packen. I bokens inledning räddar hon i vargform en kille från att bli dödad av en björn. En kille som senare visar sig börja på hennes skola och visar sig ha lite för mycket att göra med Callas värld.

Cramer bygger upp en intressant värld med guardians (varulvar), keepers (typ häxor) och andra skumma typer och varelser men jag blir aldrig helt fångad. Det känns inte nytt och fräscht utan känslan är att jag har läst det förr. Tjej möter kille, blir kär trots att hon är lovad åt annat håll, problem uppstår åt alla håll och kanter. Kanske är det just med kärlekstriangeln det hela pajar fullständigt för mig.

Är det något jag inte gillar med boken är det dessutom könsrollerna. Jag hade starka förhoppningar om Calla som trots allt är en alpha-hona och styr över sitt gäng. Men så ska de båda gängen börja enas och självklart måste Calla bara lyda, le och se glad ut när Ren, killen som ska bli alpha, bestämmer något. Över huvud taget förväntas kvinnorna/honorna i flockarna bara lyda och ta emot vad som bjuds och göra det som krävs av dem utan att opponera sig. Usch och fy för sådana stereotyper!

Så nej, för mig var det här ingen superhöjdare trots bra språk och att läsningen flöt på. Kanske var det inte boken utan jag. Kanske ger del två i serien en chans för att se om det blir bättre, men det får bli senare det.

Titel: Nightshade
Författare: Andrea Cremer
Förlag: Atom
Utgiven: 2011-07
Serie: Nightshade #1
Sidor: 480
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar