tisdag 11 augusti 2015

Kristian Gidlund - Mot monsunens hjärta


Sakta försöker jag landa i verkligheten igen efter fyra sköna semesterveckor. Jag är fortfarande trött men med energi som börjar pyra undertill. Men nu ska det väl bli liv i Kattugglan igen!

En av böckerna jag har läst under uppehållet är den postumt utgivna Mot monsunens hjärta av Kristian Gidlund. Många var de tårar som fälldes när jag läste hans bägge tidigare böcker, hans bloggtexter och när jag lyssnade/såg honom delta i radio- och tv-program.  Han uttryckte sig på ett sätt som gick rakt in i hjärtat på mig och många många andra. 

Mot monsunens hjärta är helt och fullt annorlunda från I kroppen min vilket inte är så konstigt eftersom det här är reportage och texter från Kristians journalist-tid. Jag känner så tydligt igen drag i reportagen som är journalistik 1A, med en egen journalistutbildning är det svårt att undvika leta efter dem. Men det är välskrivet även om jag själv kanske inte finner allt intressant. Gidlund skrev texter som kanske inte alltid var riktade mot gemene man utan till den med specialintresse, framför allt inom musik och politik. Inte mina främsta genrer kanske men välskrivna texter kan en läsa ändå.

Kristian Gidlund var en duktig journalist men det var när texterna blir personliga som han glänste som mest. Det låter oerhört kallt att skriva, eller hur? Men faktum är att det är så jag känner. Jag är glad att jag läste det här eftersom den visar en annan sida av Kristian, den som inte är märkt av sjukdom och död, men i övrigt lämnar större delen av boken inga spår.

Titel: Mot monsunens hjärta
Författare: Kristian Gidlund
Förlag: Forum
Utgiven: 2014-08
Sidor: 190 sidor
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar