måndag 20 juli 2015

Fanfiction på Stolthet och fördom


Här kommer ett erkännande - jag har inte läst Jane Austens Stolthet och fördom, ändå säger jag mig älska den. Ja, för BBC:s kostymdrama med Collin Firth som Mr. Darcy och Jennifer Ehle som miss Elizabeth Bennet är ju så otroligt fantastisk och jag har sett den många gånger om (in facto måste jag nog tillåta mig själv att se om den nu under semestern!). Det kan därför ses som lite märkligt att jag inte kunde låta bli att klicka hem den första delen i Elizabeth Ann Wests fanfiction-serie om karaktärerna i just Stolthet och fördom men jag kunde inte låta bli, plotten lät rolig och fantasieggande.

Ni som kan er Stolthet och fördom. Föreställ er att förkylningen Jane insjuknar i inte bara är en förkylning utan en epidemi som drar fram genom Hertfordshire. Bland de som insjuknar och dör är Mr Bennet, Lizzie och Janes pappa. Eftersom Longbourn är ett fideikommiss kan egendomen inte gå i arv till döttrarna utan Mr. Collins kommer och tar över och det dröjer inte länge innan familjen blir utkörd... Vad händer då med Mr. Darcy som Lizzie har mångsidiga känslor inför och med Janes älskade Mr. Bingley? 

A Winter Wrong visade sig faktiskt vara en ganska trevlig läsning med mycket igenkänning och roliga twistar. Även i Elizabeth Ann Wests version är dialogerna mellan Lizzie och Mr. Darcy komiska och kemin finns där helt klart. Jag är en person som ofta tänker tanken "Tänk om..." och det var kul att läsa hur författaren som själv är ett stort fan av Pride and Prejudice föreställer sig ett "tänk om..."-senario. Nej, det är kanske inte lysande författarskap men jag kan likväl förstå att boken är en finalist i "2015 Best Novella and Best Literary Fiction in the eFestival of Words". Det måste finnas en stor marknad att skriva fanfiction om Jane Austens älskade värld. 

Jag blev faktiskt lite sugen på att läsa Stolthet och fördom, kanske har jag kommit så långt i min läsutveckling att jag kan komma att uppskatta Jane Austens egna ord och inte bara filmatiseringen av dem. Under kan ju ske, menar hon som säger sig sky de stora klassikerna. Det här läste jag ju i ett nafs!

Titel: A Winter Wrong: a Pride and Prejudice novella
Författare: Elizabeth Ann West
Förlag: Pemberley Possibilities
Utgiven: 2014-07
Serie: Seasons of Serendipity #1
Sidor: 177 sidor
Ladda ner e-boken gratis på Amazon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar