lördag 25 juli 2015

Anne Cassidy - Se dig inte om


Se dig inte om är en fristående fortsättning på En andra chans men precis som med många andra "fristående" böcker skulle jag inte läsa den här utan att ha läst den tidigare boken först.

Vi fortsätta följa Jennifer/Alice/Katie som gör sitt bästa för att leva ett normalt liv. Plugga, jobba extra på en turistbyrå, träffa killar. Men tankarna på det förflutna, vad som hände nere vid sjön när hon var 12 och hon slog ihjäl sin bästis med ett baseballträ, kan inte lämna henne i fred och Katie börjar tröttna på att leva i en lögn. 

Se dig inte om handlar om att leva med att som tioåring ha dödat ett annat barn. Att samhället har en sådan total misstro till dig och tillåts behandla dig som skrutt även om brottet är avtjänat. Att aldrig anse sig behöva be om ursäkt för att de behandlar dig illa. Det är bara så sjukt. 

Tycker annars att boken känns lite händelselös. Det handlar främst om Kate/Jennifers inre resa och det kan bli lite väl segt faktiskt. Det går så himla långsamt och när det väl händer något har jag börjat tröttna. Boken är ett bra inlägg i debatten om barn som mördar/döms till fängelse men det är helt enkelt ingenting för mig. 

Språkligt är jag inte heller helt övertygad. Jag tror inte jag är särdeles förtjust i Anne Cassidys sätt att skriva, det har jag tänkt på förr. Det finns dessutom lite översättningsmissar som jag hakar upp mig på så tyvärr, Anne Cassidy, jag tror jag gör slut med dig. 

Titel: Se dig inte om
Författare: Anne Cassidy
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgiven: 2015-06
Serie: Looking for JJ #2
Sidor: 287 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar