tisdag 9 juni 2015

Sarah Dessen - Du är aldrig ensam


Maj gick ganska obemärkt över i juni och det enda som egentligen talar för att sommaren är här är att en nyöversatt Sarah Dessen-bok hamnar överst i läshögen. Kanske borde jag sparat läsningen till semestern och sköna dagar på stranden men vissa böcker vill en gärna kasta sig över på en gång. Böcker skrivna av Sarah Dessen brukar vara av det slaget.

Ruby är rätt negativt inställd till det mesta, men med hänseende till hur hennes uppväxt har sett ut med en mamma som ständigt svikit och med ett antal hastiga flyttar är det kanske inte så konstigt. Hennes syster Cora gav sig av för tio år sedan och sedan dess har inte Ruby hört något alls ifrån henne. Inte oväntat sätter Ruby sig på tvären när systern plötsligt står som hennes vårdnadshavare efter det att mamman försvunnit och Ruby försökt - och misslyckats med - att överleva själv i det fallfärdiga huset som var hennes och moderns senaste hem.

Inte nog med att Cora dyker upp igen från ingenstans. Det visar sig att hon har gift sig rikt, bor i ett fint område i ett stort hus och hon får Ruby förflyttat till privatskolan i närheten. En skola där parkeringen är fylld av lyxiga bilar, eleverna klädda i märkeskläder och där medelbetyget är högt. En skola där det är ganska svårt att passa in om en är annorlunda - och dessutom inte vill passa in i mallen. Ruby vill klara sig själv och längtar tills hon fyller 18 om några månader!

Vilken kontrast det är mellan Coras välordnade liv och det liv Ruby har levt de senaste åren. Det är ganska jobbigt att läsa om systrarnas icke-relation, hur Cora försöker närma sig Ruby och Ruby förskjuter alla försök till närhet. De har levt på två ytterligheter av samhället och att hitta någon gemensam nämnare är svårt. Kommer de lyckas är frågan jag ställer mig.

Tyvärr blir jag inte helt såld på Du är aldrig ensam. Kanske är det för att jag har läst flera riktigt bra YA-Contemporary den senaste tiden, då sätter jag högre krav på läsningen. Kanske är det helt enkelt så att det här är ett av Dessens sämre verk. Självklart är det en berättelse som berör mig, på det sättet är Sarah Dessen riktigt skicklig, hon skapar karaktärer som är realistiska och böckerna har en psykologisk trovärdighet. Men, stundtals blir Du är aldrig ensam långtråkig och jag kommer på mig själv med att gäspa. Handlingen går lite för långsamt framåt, vissa moment känns som att de sker bara för att de måste, inte så mycket för att de tillför handlingen.

Det finns dock vissa stycken som höjer boken en hel del. Till exempel Rubys arbete kring ordet familj och vad det innebär. Många intressanta åsikter som kommer fram där, mycket tänkvärt! Jag gillar också smyckesdesignern Harriet och hälsokostförsäljaren Reggie i ståndet bredvid. Underbarnet Gervais är också ett fint inslag och så grannpojken Nate såklart som lyckades överraska mig totalt. Och jag höll ju på att glömma Jamie, Coras man - han är fantastisk! Jo, personalgalleriet är det inget fel på, där levererar Dessen som få andra! Och det är väl kanske därför jag inte blir särskilt orolig för att detta inte var någon favorit, jag vet att det kommer komma fler böcker av författarinnan och förmodligen kommer jag falla helhjärtat igen. Det kan jag nästan garantera.

Titel: Du är aldrig ensam
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2015-05
Sidor: 461
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar