torsdag 18 juni 2015

Nora Roberts - En förtrollad ö


Snacka om att Nora Roberts är en boksprutare. Jag var tvungen att räkna böckerna på hennes kompletta lista på hennes hemsida och fick det till 233 utgivna böcker till dagens datum. 233!!! Det är sanslöst många böcker! Jag har läst ett antal av dem men långt ifrån alla. 

Mina favoriter har alltid varit de med lite magiska/folklore-inslag. Favoritserien är till exempel den om familjen Gallagher som börjar med Solens diamanter, som utspelar sig på Irland och har övernaturliga inslag av älvor, myter och sagor. En fin serie som verkligen väcker suget att åka till Irland. Men nu var det inte den jag skulle skriva om utan Roberts nya bok på svenska, En förtrollad ö. Den utspelar sig på den lilla ön Three Sisters Island som sägs vara skapad av tre häxor från 1600-talets Salem. Dit kommer Nell Channing på flykt från en farlig man och känner det som att hon kommer hem. Hon hamnar snart i öns bokhandel där hon får jobb i kaféet av den karismatiska Mia, som säger sig vara en häxa... Hon träffar också den snygga polisen Zack och hans bitchiga syster Ripley, också polis. Men frågan är hur säker hon är på ön och hur länge hon lyckas dölja sitt förflutna.

En förtrollad ö är en typisk mysig bok som handlar om vänskap, systerskap och kärlek med en uns spänning och magi. En bok för regniga semesterdagar kanske eller när du är ute efter något lättläst. Jag gillar Roberts fantasyinslag med häxor och magi, det är ingen fantasyvärld deluxe men lite småspännande med de fyra elementen, att ta ner månen, små förtrollningar och tricks. Centralt är ändå hur Nell anpassar sig till livet på den lilla ön och närmar sig de övriga boende där, hur hon blir välkomnad i gemenskapen, känner det som att hon kommer hem.

Det är kanske att ta i att säga att boken kommer lämna jättestora spår i min mentala bokhylla men Roberts är trots allt en av de bättre i den här genren och jag fick mig några trevliga timmars läsning i soffan. Handlingen var kanske rätt väntad men det innehöll ändå några överraskningar här och där och det lyfte boken från ordinär till något jag tyckte om och uppskattade. Om jag får välja mellan Nora Roberts olika genrer (feel good, feel good med crime-inslag och feelgood med övernaturliga inslag) är detta trots allt favoriten.

Från en ö till en annan, nu ska vi packa bilen och bege oss ut i Roslagens skärgård för midsommarfirande. :)

Titel: En förtrollad ö
Författare: Nora Roberts
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Utgiven: 2015-05
Serie: Three Sisters Island #1
Sidor: 325

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar