tisdag 2 juni 2015

Kasie West - The fill-in boyfriend


Oavsett vad vädret säger så borde det vara sommar vid det här laget. När man var liten laddade man ju just nu upp för ett långt härligt sommarlov. Kanske är det den känslan jag strävar efter när jag så här års alltid längtar efter lättlästa, underhållande contemporary, lättsamma men ändå med innebörd.

I The fill-in boyfriend ska Gia äntligen få visa sina kompisar att killen hon pratat om i två månader faktiskt finns på riktigt. Hennes pojkvän Bradley har kommit för att gå på hennes avslutningsbal som hennes sällskap. Istället dumpar han henne på parkeringen. Kris!!! Men i en bil på parkeringen sitter en kille och läser en bok - han måste duga! På ett eller annat sätt övertygar hon killen att han ska följa med på balen och föreställa Bradley. Ett par timmar bara, sen ska hon nog klara av att vinna tillbaka Bradley. Men det är bara det att dagen efter balen är det "fill-in Bradley" hon tänker på, killen som hon inte ens vet vad han heter. Men så möter hon killens syster som är fast bestämd att Gia ska betala tillbaka sin skuld - följa med killen på hans ex-flickväns examen och spela hans nya flickvän...

Kasie West har helt klart blivit en ny favorit i genren. Jag tyckte så mycket om On the fence och The fill-in boyfriend ger mig samma sköna vibbar. Det är ett skönt språk och underbara dialoger. Samtalen mellan karaktärerna känns inte det minsta krystade utan väldigt verklighetstrogna! Karaktärerna i sig med Gia i spetsen är väldigt vältecknade. Jag gillar hur den inledningsvis väldigt ytliga Gia börjar komma på andra tankar och sakta lär sig att se längre än dit näsan räcker. Att hon inser att livet är mer än hur många likes en bild på Instagram eller en tweet får. Killen som spelar hennes pojkvän (nu ska jag inte avslöja några namn här) är också en otroligt skön karaktär, även hans underbara lillasyster! Men tjejen Jules, herregud vad jag störde mig på henne. Hur kan inte Gias kompisar genomskåda hennes spel?!?!

Även om det blir lite väl krystat och tillrättalagt ibland - det typiska YA-gulligullet som jag innerst inne ändå älskar - så finns det så otroligt mycket att gilla med den här boken. Till exempel författarens förslag på anger management - kasta tennisbollar på gamla rostiga bilar. Helt otroligt skön scen som fick mig att skratta högt vid flera tillfällen. 

The fill-in boyfriend tillhör den där kategori böcker där en (jag) läser ut boken på en kväll och liksom inte kan sluta förrän sista sidan är läst. Den skulle garanterat ha platsat även på en dag på stranden men dit känns det väldigt avlägset just nu! 

Och omslaget - så där härligt lockande. Jag kan inte riktigt koppla det till handlingen förvisso - jag saknar något med anknytning till handlingen. Men det är kanske en petitess? Det är ju i alla fall somrigt och härligt!

En nackdel förresten med att läsa många YA med samma tema - ibland får jag tänka stenhårt för att koppla ihop rätt händelser och karaktärer med rätt titel. Är det någon mer än jag som upplever det problemet? Allt flyter liksom ihop inne i mitt inre bibliotek och jag har svårt att reda ut alla trådar. Det skulle bli bra många garnnystan om jag skulle börja försöka!

Titel: The fill-in boyfriend
Författare: Kasie West
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2015-05
Sidor: 352
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar