fredag 26 juni 2015

Kasie West - The distance between us


I förrgår gjorde jag om det igen. Det där lilla misstaget att välja en bok när jag gick och lade mig för att "bara" läsa ett par kapitel innan jag släckte. Jo, men visst. Dömt att misslyckas när man väljer en bok av en författare med den kalibern. Kasie West alltså. Hur tänkte jag?! Jag läste ju hennes andra två böcker på en sittning också! Kvart över ett var boken utläst och jag insåg att jag nog fick skjuta upp jobbstart en timme. Hade varit en zombie efter mindre än 6 timmars sömn! Men det var så värt det ändå!

The distance between us var Kasie West första contemporary efter att ha skrivit den dystopiska och paranormala Pivit Point-serien. Och vilken contemporary-debut sen! Den handlar om sjuttonåriga Caymen och hennes värld. Livet med mamman i den lilla lägenheten ovanför deras lilla dockaffär. Enbart porslinsdockor, att notera. De är fattiga, på gränsen till panka, och Caymen gör sitt bästa för att hjälpa till, om det så innebär att bara gå i skolan på förmiddagarna för att sen gå till jobbet. Hon vet vad livet har framför henne, jobba i och senare ta över butiken. Hon säger det inte till sin mamma men hon tänker vänta med college några år för att kunna hjälpa till. 

Så kliver Xander in genom dörren till butiken. Han är lång, snygg och en av de där snuskigt rika människorna, tillhör med andra ord den andra halvan av invånarna i staden. Är en av dem Caymens mamma har varnat henne för, en sån som inte går att lita på. Men han tycks ju förstå henne som ingen annan! Men sen visar det sig att Caymens mamma nog hade rätt i alla fall...

Det här är en liten pärla på contemporary-himeln. Förstår inte vad det är med mig och Askungen-sagor men jag tycks alltid gilla dem, mycket! 

Jag älskar Caymen (vilket märkligt namn!) och Xanders relation som sakta bygga upp, hur de försöka hjälpa varandra att förstå sig på sina världar och hur de vill att sina framtider ska se ut. Scenen när de testar på att vara gravgrävare är fantastiskt fyndig! Caymen är för övrigt en fantastiskt charmig tjej med sin otroligt sträva humor och satir som ständigt missförstås. Låter lite läskigt dessutom att jobba i en affär full av dockor som tittar på en!

Xander var perfekt tecknad, jag kunde riktigt se det aristokratiskt korrekta framför mig med utseendet och korrektheten. Men pengar är ju inte allt och det visar Kasie West väldigt bra i den här boken. 

Något som fastnade hos mig var att Caymen försökte gilla en annan kille istället för Xander eftersom "han skulle passa henne", fast så funkar det ju inte. Bara för att han kanske skulle "passa" så betyder inte det att känslorna finns där...

Det är något med Kasie Wests språk. Det har jag nämnt tidigare och det är värt att nämna igen. Det är lättläst och nyanserat och fruktansvärt klistrigt, det vill säga, börjar du väl läsa kan du inte slita dig loss från orden! Här stämmer storyn dessutom väl med mitt tycke och smak. Det var ändå en del jag störde mig på i The fill-in boyfriend men så var inte fallet med denna. 

Varför är det inget svenskt förlag som upptäckt Kasie West? Det behövs av sånt här på svenska, Sarah Dessen må vara riktigt bra men det finns ju fler starkt lysande stjärnor på contemporary-himlen! Kasie West skulle funka utmärkt i lånehyllan på bibblan - without doubt! 

Titel: The distance between us
Författare: Kasie West
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2013-07
Sidor: 320

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar