onsdag 8 april 2015

Sommarens böcker 2015: del 2 Ungdomsböcker

Jag fortsätter min resa genom sommarens utgivning och turen har kommit till böcker för unga och unga vuxna. Håll till godo!


Christina Lindström - Hälsningar från havets botten (B. Wahlström, maj)
En av årets debutanter. En bok jag tycker låter riktigt intressant.

Sara Lövestam - Som eld (Lilla Piratförlaget , juli)
Som jag tyckte om Lövestams Hjärta av jazz som jag läste häromåret. Nu kommer hon med en ungdomsbok om två tjejer från helt olika bakgrunder som faller för varandra.

Pierre Brown - Gyllene sonen (Norstedts, juli)
Fortsättningen på Rött uppror som kom i januari. Jag har fortfarande inte läst den men tycker ändå att serien låter spännande och den har fått gott betyg.




Anne Cassidy - Se dig inte om (Rabén & Sjögren, juni)
Fortsättningen på En andra chans som gavs ut på bokförlaget Tiden 2007. Jag missade den då men tyckte att Se dig inte om lät så pass spännande att jag härom dagen läste första delen i väntan på den nya.

Moa Eriksson Sandberg - Paris, Lola & jag (Rabén & Sjögren, juni)
Brukar gilla Eriksson Sandbergs böcker och den här verkar inte bli ett undantag. Den utspelar ju sig i Paris, en av mina favoritstäder!

Gun Åkerblom - Ringar på svart vatten (Bonnier Carlsen, maj)
Beskrivs som "en riktig sommarrysare om ett hemsökt hus, en mörk sjö som lockar och skrämmer och om en lika gruvlig som tragisk hemlighet." Låter ju inte helt dumt! :)



Clarissa Clare – Fallna änglars stad (Bonnier Carlsen, juni)
För alla er som läser serien om The Mortal Instruments kommer nu del 4 på svenska. Undras om jag hinner läsa klart serien innan alla delar har kommit ut på svenska...

Marie-Chantal Long – Den blomstertid nu kommer (Opal, maj)
Det här låter som en riktigt spännande ungdomsroman. Några killar begår ett brott och på flykt snor de en bil - där ett litet barn ligger och sover i baksätet...

John Green – Efter Alaska (Bonnier Carlsen, juni)
Boken gavs ju ut på svenska redan för flera år sedan av Berghs förlag, då under namnet Var är Alaska?, men lagom till bokens tioårsjubileum ger Bonnier Carlsen ut den på nytt med ny titel och med samma omslagsdesign som Greens tidigare titlar på samma förlag.



Victoria Aveyard – Röd drottning (Modernista, augusti)
Modernista har haft en riktigt bra utgivning på YA-fronten de senaste åren och i år är inget undantag. Den här har blivit jätteomskriven så ser fram emot att få läsa den!

Rick Yancey- Monstrumologen (Modernista, juli)
Har egentligen inte dunderkoll på vad den här handlar om, men jag tyckte ju verkligen om Den femte vågen av samma författare.

Marissa Meyer – Cress (Modernista, juli)
Äntligen kommer nästa del i serien på svenska, som jag har längtat. Modernista tar nu över utgivningen från Mix. Men fy bubblan vad hemska de nya omslagen är!!! Jag brukar inte klaga men dessa gillade jag inte alls! Framför allt inte det till Cress.


Nya böcker utan omslag:
Mattias Edvardsson- April, april (Opal, augusti)
Poznaski – Sammansvärjningen (Opal, augusti)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar