lördag 25 april 2015

Halli hallå - här kommer Lilian Brøgger

Jag är hopplöst obevandrad när det gäller illustratörer. Jag känner såklart till de största svenska, och ett fåtal internationella som jag håller varmt om hjärtat men i övrigt - ett svart hål. Framför allt när det gäller våra nordiska grannländer. Kan knappt nämna en enda. Därför var det riktigt spännande att höra Erik Titussons samtal med den danske illustratören Lilian Brøgger på LitteraLund. Det var ett spontant samtal då Lilian hoppade in med väldigt kort varsel då Roger Mello som var inbokad var tvungen att ställa in i sista stund. Men spontant kan vara riktigt givande och intressant!


På svenska kan man ta del av Lilian Brøggers illustrationer i den finurliga lilla bilderboken Sally hittar en sax (Lilla Piratförlaget) men på originalspråk finns det betydligt mer att hitta.

Tillsammans med författaren Louis Jensen håller Lilian Brøgger på med vad hon själv kallar sitt livsverk. "Fyrkantiga berättelser" är väl det närmsta man kan komma om man översätter det till svenska. Sammanlagt är det tänkt att bli 1001 berättelser som berättas i en fyrkant. Hittills har de under 25 år gett ut 9 band.

Genom att följa projektet kan man också följa Lilian Brøggers utveckling som illustratör. Hon har använt sig av många olika tekniker under åren. Grafik, akvarell, collage. Inför varje projekt väljer hon den teknik hon har svårast för så att hon kan utveckla sig själv, de fyrkantiga historierna är Lilians egen utbildningresa, visst låter det spännande? I det senaste bandet, det nionde, är samtliga av Brøggers illustrationer handtecknade, tidigare har hon delvis använt datorteknik.


Tyvärr fick vi aldrig se någon bild under samtalet hur de fyrkantiga historierna såg ut, däremot flertalet bilder. Det är nämligen inte så enkelt som att det är en bild per historia. Nej, Lilian kombinerar tio berättelser och gör det till en enda. Hon läser berättelserna och gör en skiss med det som har fastat, det är inte säkert att det kommer med något från varje historia ens en gång. Bilden fångar upp innehållet med startar också en ny historia. 


Visst låter det intressant? Jag blev riktigt nyfiken på det här projektet och funderar faktiskt på om jag skulle köpa mig ett av dessa band. Kan vara bra träning att öva sig lite på danskan också, det lilla jag lärde mig på den kurs jag läste börjar falla rejält i glömska!

Tycker du också att det låter spännande? Du hittar några av böckerna här, här, här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar