torsdag 9 april 2015

Anna Jakobsson Lund - Tredje principen


En svensk dystopi som utspelar sig i ett framtida, sönderslaget Europa - när mailet från förlaget trillade ner i mailkorgen tidigare i år väcktes min nyfikenhet rejält. Det här lät verkligen lovande. När det dessutom visade sig att boken totalt saknar den i YA-dystopier så sedvanliga kärlekstriangeln växte boken i mina ögon än mer.

Europa ligger i ruiner efter ännu ett krig och människorna lever i olika zoner där de delas upp i olika klasser efter vad prov visar under uppväxten. Det ska mycket till för att någon ska få tillstånd att resa mellan de olika zonerna (på så vis påminner det här en hel del om Kallocain och Hunger Games). Ändå stöter Ava en dag på Levi (dvs. räddar honom från att bli dödad av ett gäng) och det visar sig att han har rest långt för att hitta Motståndet. Motståndet som hans syster Lo tillhör. Men under ett uppdrag har Lo blivit tillfångatagen och nu behöver Levi hjälp att rädda henne. Levi som skyr Motståndet, han slutade tro på dem när hans föräldrar dog, tvingas nu ta hjälp av dem som står i fronten för kampen de för.

Ava har ett sinne, en förmåga att styra och påverka andras tankar vilket är en väldigt användbar förmåga när man är rebell. Hon kan också modellera om ansikten och känner till hur en håller sig undan systemet. Nu får hon i uppdrag att hjälpa Levi tillsammans med ytterligare en tjej, den färgglada och sprakande Leymah som älskar all kunskap. Det udda gänget ger sig ut på en lång och farlig resa och frågan är vilka de kan lita på. Kan de ens lita på varandra?

Det finns väldigt mycket jag gillar med Tredje principen. Att den utspelar sig i miljöer jag känner igen mig i är en sån sak. Boken utspelar sig i det jag tolkar är (bland annat?) ett framtida Sverige och Danmark. Det finns inte mycket kvar av länderna som vi minns det men spåren påminner om hur det en gång var. Till exempel scenen med IKEA som jag delade med mig av i utmaningen igår:


Det finns också en väldig närvaro i kapitlet som utspelar sig på vad som bara måste vara Öresundsbron. Det är i alla fall vad jag ser framför mig när jag läser.

Jag tycker också väldigt mycket om bokens karaktärer. Ava är en framåt och tuff tjej som inte drar sig för att utföra svåra uppdrag. Hon har dock sina egna problem att slåss mot och får visa sig svag utan att hon för den del krymper i mina ögon. På samma sätt är det med Levi och Leymah. Levi vill inte ens vara där, han tror inte på kampen längre utan han hoppas på en fredlig lösning. Men Lo, hans syster, betyder allt för honom och han kan göra vad som helst för att hjälpa henne. Även om det innebär att ge sig iväg på en lång resa och att demonen inom honom skriker på uppmärksamhet. Tyvärr får jag inte lära känna Leymah riktigt så mycket som jag hade önskat - hon är en riktigt härlig karaktär. Jag gillar hennes sprudlande glädje och kunskapstörst och att hon har en förkärlek till turkos (min favoritfärg) gör ju inte saken sämre. Jag hoppas vi får komma henne närmre i nästa bok i serien som beräknas komma i slutet av året. Uppfriskande är i alla fall som jag nämnde i min inledning att boken totalt saknar kärlekstrianglar. Levi, Leymah och Ava är vänner, inget annat och det passar händelseskeendet i boken väldigt bra. Sen skulle jag gärna läsa mer om det här att ha ett sinne, det pratas en del om det i boken men jag vill veta mer!

Tredje principen är snyggt skriven. Jag gillar språket och dialogerna. Kanske att boken var svår att komma in i - den var lite för långsam inledningsvis - men halvvägs in i boken kunde jag inte lägga den ifrån mig. Det är spänning, action och dramatik som utspelar sig i spillrorna av det som en gång var vår del av världen. och just närhetskänslan gör att boken känns extra kuslig på sina ställen. 

Den här boken är ett måste för dig som älskar dystopier. Den är nytänkande och fräsch och jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen när den kommer i höst!

Titel: Tredje principen
Författare: Anna Jakobsson Lund
Förlag: Annorlunda förlag (Rec-ex, tack snälla!)
Utgiven: 2015-03
Serie: Systemet #1
Sidor: 324

2 kommentarer: