onsdag 4 mars 2015

Diana Gabaldon - Främlingen


Det finns många anledningar till min ganska höga frånvaro här på bloggen. Mycket på jobbet, mycket på fritiden, skid-VM inte minst. Men sen finns det en anledning som är starkare än alla andra, nämligen Claire och Jamie.

Sent ska syndaren vakna men nu har även jag drabbats av Diana Gabaldon. Jag har nog befunnit mig mer i 1700-talets Skottland än vad jag varit 2010-talets Sverige den senaste veckan. Det sista jag tänker på varje kväll är hur det ska gå för Jamie och Claire och det är det första jag tänker på när jag vaknar. Det var väldigt länge sedan jag blev så uppslukad av en bokserie. 

Min historie-älskande sambo ser på mig med stora chockade ögon och menar på att det här är en syn han aldrig trodde han skulle få se. Mig, försjunken i en TJOCK historisk roman, inte min ordinarie genre direkt. Men det här är riktigt riktigt bra. Sjuksköterskan Claire är på en andra honey moon i Skottland med sin man Frank, efter att ha varit skilda åt av andra världskriget de senaste åren. De behöver lära känna varann igen efter tiden isär. Utanför byn där de bor ligger det en stenformation som ryktas ha magiska krafter. Och nog är de magiska alltid för när Claire beger sig dit själv för att plocka örter råkar hon komma åt en sten och plötsligt befinner hon sig i 1740-talets Skottland.

Det är stora kontraster mellan århundradena och mycket har hunnit hända med utvecklingen på 200 år, inte konstigt att Claire väcker uppmärksamhet i sin nya tid. Framför allt hos männen, inte alla uppskattar hennes rättframhet. Men det finns undantag. Där finns till exempel Jamie, den unge rödhårige skotten. Stor crush på honom! Jag har läst flera recensioner där recensenten anmärker på bokens sexscener och att våldtäkter romantiseras. Visst, jag kan förstå det men samtidigt är det tänkt att vara en annan tidsålder, jag tror inte att kvinnosynen var särdeles okej på 1700-talet direkt så frågan är om det kunnat skildras helt annorlunda. Men som sagt, visst reagerar även jag på detta.

Något jag verkligen tycker om är kemin mellan Jamie och Claire, den lyser verkligen upp från boksidorna. Det finns något som ligger och pockar där som gör att jag inte kan slita mig från boken. Att jag är inne på bok tre i serien just nu, en dryg vecka efter det att jag började med första boken säger nog en hel del. Jag vill bara ha mer och det händer inte jätteofta i min läsning. Jag var tvungen att fråga min kära vapendragare när det kommer till läsning när beroendet av serien avtar och fick svaret att det gör det inte så det är väl bara att kavla upp ärmarna och fortsätta läsa. Det här är helt klart en ny favoritserie!

Gud så smidigt det är med Storytel förresten. Började med att lyssna på ljudboken när jag åkte buss, men sen var det hur smidigt som helst att hoppa över till textboken och tillbaka igen när jag kände för det. Programmet kände helt enkelt av vart i texten jag befann mig och därifrån gick det att fortsätta läsa i valt format utan krångel. Så skulle jag vilja läsa alla sorters böcker, supersmidigt så stor tumme upp för den idén!

Titel: Främlingen
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bookmark Förlag
Utgiven: 2014-08 (1993)
Serie: Outlander #1
Sidor: 735
Adlibris | Bokus

8 kommentarer:

  1. Jaa, den är såå bra!! :) Läste första, men kom av mig av ngn anledning och fortsatte inte m resten av serien... Hm... kanske ska ta o låna andra delen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra plan, fortsättningen är också riktigt bra!

      Radera
  2. Åh köpte precis hem denna på rean, har verkligen längtat efter att få börja läsa den och efter att ha läst din recension blev jag ju inte mindre sugen. Får verkligen skynda på och läsa ut boken jag läser nu så att jag får påbörja denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, fanns den på rea? Är så sugen på att ha dessa böcker i bokhyllan!

      Radera
  3. Serien är ju så oerhört beroendeframkallande. Läste ju Snö och aska precis och det kräver lite viljestyrka att inte kasta mig över Som ett eko. Men Främlingen är fortfarande min favorit i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det där med beroendeframkallande har jag förstått nu efter att ha läst tre böcker på typ två veckor :) har också gillat Främlingen bäst hittills men Sjöfararna var också bra!

      Radera
  4. Jag har aldrig hört talas om den här serien, men nu blir jag riktigt nyfiken! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs! Men varning, den är extremt beroendeframkallande!

      Radera