onsdag 18 mars 2015

Åsa Hellberg - Toscana tur och retur


När läsningen går tungt och jag behöver något lättsmält att läsa, då sitter det alltid fint med en Åsa Hellberg. Garanterat roligt och mysigt med härliga intriger. 

Återigen möter vi här ett par väninnor i 50-årsåldern, kvinnor som liksom tidigare böcker har det ganska gott ställt. Sara är reseskribenten som saknar uppslag till nästa storslagna reportage. Nyskild och med alldeles för mycket tid köper hon en motorcykel och tänker bege sig till en motorcykelträff på ett slott i Toscana. En resa hon vill få med bästa väninnan Jessica. Jessica är författare med många topplisteplaceringar. Hennes stil är betydligt mer tajta klänningar än skinnställ men ändå sitter hon där sen, på motorcykeln bakom Sara. 

Jag gillar verkligen det här. Åsa Hellberg har ett lättillgängligt språk som gör att sidorna bara flyger iväg. Jag känner det som att jag verkligen lär känna väninnorna Sara och Jessica med alla deras karl-strul, småtjafs och djupa vänskap. Jag tycker det är strongt av Sara att sätta sig på en stor motorcykel och ge sig iväg ut i Europa, för hon är kanske inte så säker på sig själv som först framgår. Det är spännande med den otrevlige Texas, Jessicas stora hemlighet och alla dolda hemligheter på det toscanska slottet. 

Och Toscana, jag behövde bara höra namnet på titeln för att känna att jag behövde läsa den här. Jag föll helhjärtat för Toscana när vi åkte igenom området på vår stora Italien-resa i höstas och drömmer mig ofta tillbaka till trakterna kring Pisa och Florens (faktum är att det inte dröjer länge tills jag får återse det då det bär av på långweekend till just Florens och även Bologna i slutet av maj, som jag längtar!!!)

Jag gillar verkligen inte slusken till karl som äger det italienska slottet, jag förstår mig inte på Jessica och hennes relation till JP och jag kan för mitt liv inte förstå hur någon skulle klara åka på en hel veckas semester med bara två små packväskor på motorcykeln men det är jag det. Jag gillar däremot motorcykel-mannen Texas, de långa vindlande vägarna och alla de relationer som byggs upp, utvecklas och fördjupas. Jag gillar faktiskt även att Åsa Hellbergs karaktärer är i 50-årsåldern, självständiga och kan ta hand om sig själva. Allt är precis som det ska vara i en Hellberg-roman med andra ord. 

Titel: Toscana tur och retur
Författare: Åsa Hellberg
Förlag: Forum (rec-ex, tusen tack!)
Utgiven: 2015-03
Sidor: 309
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar