torsdag 5 februari 2015

Moa Eriksson Sandberg - Välkommen till LA, baby


Äntligen är de på väg till San Francisco, Doris och hennes bästa kompis Ottilia. De har tagit en paus i universitetsstudierna och ska tillbringa sex veckor på andra sidan Atlanten; turista, gå på mysiga fik och vara kulturella. Men inget blir som Doris vill. Ottilia hann träffa en kille innan de skulle åka, och den klängiga Hampus står bara inte ut med att vara ensam hemma i Sverige. Så bara några dagar efter det att tjejerna anlänt San Francisco kommer han efter. Och inte långt efter det är Doris ensam. Drömresan har blivit en mardrömsresa. Doris som hoppats glömma bort drömkillen Niclas där hemma i Sverige, han som var för bra för att vara sann, kan nu inte sluta tänka på honom. Inte bra! Doris har en gammal kompis från gymnasiet som bor i LA, så plötsligt bestämmer hon sig för att sticka dit...

Jag saknade något att läsa på lunchen häromdagen så jag gick och plockade ut Välkommen till LA, baby från hyllan. En lunch och en bussresa senare hade jag i stort sett läst klart boken. Moa Eriksson Sandberg har ett lättläst och fint språk som gör att läsningen flyter på. Handlingen är väl bra men karaktärerna griper aldrig riktigt tag i mig. Lite för mycket är dessutom lite för osannolikt. Till exempel att en kille någon varit tillsammans med en månad skulle sätta sig på planet tvärs över jordklotet för att han inte klarar vara ensam. Visst att killen är egocentrisk men det är ju en ganska stor summa pengar det kostar också... Att vissa möten äger rum två gånger på två högt osannolika platser blir också lätt krystat även om det såklart är en kul twist i handlingen.

Jag gillar beskrivningen av San Francisco och blev faktiskt lite sugen på att åka dit. LA däremot tror jag att jag klarar mig utan. Lite för mycket yta i min smak. Sen är det förmodligen inte så precis överallt men nja, bokens beskrivningar lockade mig i alla fall inte.

Välkommen till LA, baby var en okej läsning för stunden men lämnar tyvärr inga bestående minnen i min bokbank.

Titel: Välkommen till LA, baby
Författare: Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgiven: 2014-06
Sidor: 210
Adlibris | Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar