söndag 18 januari 2015

Kristin Cashore - De utvalda: Tankeläsaren


Tröttheten som dök upp i samband med julens förkylning fick mig att äntligen starta min prenumeration på Storytel igen. Jag är helt enkelt för trött för att läsa på bussen till och från jobbet. Jag vet visserligen inte om det förbättrats av ljudböckerna, för nu ligger jag ju vaken allt för länge på kvällarna eftersom jag inte kan sluta lyssna! Den senaste veckan har jag lyssnat på hela Kristin Cashores trilogi De utvalda. Alla tre böckerna alltså. Sammanlagt sisådär 40 timmar ljudbok. Oj! 

Först ut är Tankeläsaren. En titel jag länge satt och var förbryllad över för bokens kvinnliga huvudkaraktär må ha övernaturliga egenskaper men inte tankeläsning utan dödandets gåva. Men lugn, så småningom lättar dimman.

Lady Katsa är sin morbror Kungens tortyrmaskin. Hennes olikfärgade ögon är ett tecken på att hon är en särling och då hon har dödandets gåva skickas hon ut på uppdrag att skada, hota och lemlästa kungens (och därför också Middluns) fiender, något hon inte alls är särskilt förtjust i eller nöjd över. Därför har hon startat Rådet, som försöker hjälpa utsatta i alla de sju kungarikena. I bokens inledning är det just ett sådant uppdrag hon är ute på, en gammal man från Lienid (ett annat av de sju kungarikena) sitter fängslad i ytterligare ett kungarikes fängelsehåla och honom ska de frita. Allt går enligt planerna, bortsett från den man som Katsa stöter på när hon springer över borggården. Mannen som senare dyker upp i Middluns, kungen av Lienids yngsta son - prins Po. 

Det är otroligt svårt att skriva och berätta om en fantasyserie som denna utan att avslöja för mycket eller för viktiga delar av berättelsen. Det är så många delar som man måste hålla reda på. Sju kungariken, kungar, prinsar och prinsessor, ladies och lorder. Det finns särlingar med olikfärgade ögon som fått olika färdigheter, vissa mer ovanliga än andra. Kunskap i att baka extra gott bröd eller laga jättegod mat är uppskattade vid kungarnas hov, jaktens gåva, dödandets gåva som i Katsas fall, konsten att simma som en fisk eller springa fort, you name it - det finns en särling för det mesta. Det är en rätt hemsk värld där dessa särlingar inte tillhör sig själva utan kungen äger rätten att bestämma över dem.

Tankeläsaren är ett otroligt spännande äventyr. Den innehåller onda planer, en kung med skrämmande makt, flykt och strapatser. Det är mycket detaljer, många namn att hålla reda på och vackra miljöer att färdas igenom. Jag blev verkligen helt golvad av berättelsen.

En märklig reflektion jag gjorde är att det är något speciellt med mig och det som kan kallas high fantasy/epic fantasy. Jag kan verkligen inte komma in i berättelserna om jag läser dem själv (Tankeläsaren har åkt med i ryggsäcken ett flertal tillfällen utan att jag kommit in i den) men när jag lyssnar på dem som ljudbok kan jag inte sluta lyssna. Så var till exempel fallet med Anders Björkelids Berättelsen om blodet-serie och så var det med De utvalda. Kanske har det att göra med att det är så många konstiga namn och platser som jag hakar upp mig på när jag inte vet hur de ska uttalas, kanske är det det invecklade händelseförloppet, jag vet inte. 

Hanna Schmitz gör ett kanonjobb med uppläsningen, hennes röst är behaglig att lyssna på och det känns inte konstlat. Hanna låter de olika karaktärerna få en egen röst utan att nyanserna blir allt för skarpa, vi pratar om uppläsning, inte skådespeleri vilket är en hårfin men ack så viktig skillnad!

Tankeläsaren är en bok som funkar lika bra att läsa för ung som gammal, man som kvinna och jag rekommenderar verkligen dig som gillar fantasy att läsa den här serien, den är så läsvärd!

Titel: De utvalda: Tankeläsaren
Författare: Kristin Cashore
Förlag: Storyside
Utgiven: 2014-08
Tid: 12 t, 12 min.
Inbunden: Adlibris | Bokus
Pocket: Adlibris | Bokus

De utvalda återfinns på plats 45 på Listan.

1 kommentar:

  1. Tack för tipset! :) Jag har också Storytel och har svårt att hitta något jag är sugen på just nu.

    SvaraRadera