söndag 4 januari 2015

Årssammanfattning 2014

Jag utlovade en statistisk årssammanfattning så här kommer den. I år läste jag sammanlagt 134 böcker. En siffra som för övrigt bör tas med en gnutta salt, skulle jag räkna in alla de böcker jag läser på jobbet, typ bilderböcker och övriga barnböcker skulle förmodligen siffran vara den dubbla...

Böcker fördelade på författarens kön
Kvinnor: 98
Män: 28
Duo/novellsamling: 8

Statistiken talar för sig själv. Trodde jag skulle ha läst fler böcker skrivna av manliga författare men tji fick jag.

Språk
Svenska: 94
Engelska: 40

Ovanligt mycket böcker på svenska, vilket förmodligen har och göra med alla mina utmaningar jag körde. Det var inget jag hade räknat med när 2014 började.

Ålder boken riktar sig till
Barn och unga: 29
Unga vuxna: 58
Vuxna: 47

Årets stora chock! Nästan lika mycket vuxenlitteratur som YA-litteratur. Jag hade som målsättning att läsa utanför min bekvämlighetszon 2014 och det lyckades jag sannerligen med!

Sidor
Antalet sidor: 35418
Genomsnitt/dag: 97
Genomsnitt/bok: 264

När jag ser tillbaka och tänker på hur extremt lite jag läste i perioder låter 97 sidor per dag ganska mycket. Det får mig att bli nyfiken på hur mycket jag egentligen läste under de bra perioderna...

Läst per månad















Årets bästa böcker (de som fått fem ugglor)
Det är flera böcker från i år jag saknar bland mina fem ugglor, och flera jag ställer mig frågande till idag, spännande hur sånt ändras över tid!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat med läsningen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Det var ett fint år! Nu hoppas jag lika mycket på detta!

      Radera