söndag 7 december 2014

Hannah Kent - En mörderska bland oss


Det finns mycket att prata om i Hannah Kents debutroman. Den har ett stort djup och det ligger många moraliska frågeställningar på lur. Vad är rätt och vad är fel? När ska man känna skuld? Hur skulle en själv reagera i detta kalla, kala nordliga ödeland med långt mellan gårdarna och obefintliga vägar? En mörderska bland oss är den bok som hittills har väckt mest tankar i bibliotekets bokcirkel.

Norra Island, 1829. Familjen på gården Kornsà får ett oväntat besök. Det är häradshövdingen som kommer för att meddela att familjen måste inhysa pigan Agnes Magnúsdottir i väntan på att hennes dödsdom ska träda i kraft. Dödsdömd ja, för ett brutalt dubbelmord. Fängelse är för dyrt, då måste Agnes och hennes två medbrottslingar transporteras hela vägen till Reykjavik och häradshövdingen vill dessutom helst ha kvar dem i trakten, en avrättning är ett avskräckande exempel. Att leva under ett och samma tak i en liten fallfärdig stuga är inte lätt i vanliga fall, det blir värre när familjen vet om att Agnes är en mörderska. De försöker undvika all kontakt. Men det är svårt att inte lyssna på Agnes samtal med en unge prästen Tóti som blivit utsedd till hennes själasörjare. Vintern är lång och kall och långsamt förändras synen på Agnes. Vad kommer ske när svaret från Högsta domstolen i Köpenhamn kommer?

Valet att läsa En mörderska bland oss byggde på ett rent misstag, en kollega beställde fel antal exemplar av boken och plötsligt satt vi på en hel hög böcker utan returrätt. Som uppgjort för bokcirkel. Förväntningarna var inte de högsta från min sida men ibland måste man ge nya böcker och genrer en chans. Något jag i det här fallet är glad över.

Hannah Kent kommer från Australien men idén till boken fick hon när hon pluggade på Island och hörde talas om pigan Agnes Magnúsdottir för jo, berättelsen bygger på en verklig händelse. Det är imponerande att en icke-islänning har kunnat skriva en så naturnära och verklighetstrogen skildring om Island. Miljöbeskrivningarna är målande och jag kunde riktigt känna kylan och kargheten uppe i det nordliga kustlandskapet, kunde känna tomheten och ensamheten.

Tyvärr känner jag att jag saknar något i handlingen, jag skulle vilja komma lite närmare Agnes, få veta vad hon tänker och känner egentligen. Det finns ett hål att fylla där. Visserligen öppnar hon upp sig mer och mer men vem hon egentligen är får läsaren aldrig veta. Däremot var det väldigt intressant att följa utvecklingen hos familjen Agnes bor hos i väntan på döden. Hur de går från att vara totalt avståndstagande till att bygga upp någon slags relation.

En mörderska bland oss är inte en bok jag spontant skulle låna eller köpa men den gav ändå mersmak. Och mitt sug efter att nån gång få uppleva de ensliga slätterna på Island minskade inte direkt nämnvärt!

Titel: En mörderska bland oss
Författare: Hannah Kent
Förlag: Damm förlag
Utgiven: 2014-03
Sidor: 367
Adlibris | Bokus

Betyg:

1 kommentar:

  1. Jag planerar åka med ungarna till Island till våren, dit jag var med min bästa kompis H 1987. Han är barnens gudfar nu och följer kanske med oss. Den där boken är nog bra att läsa inför resan!

    SvaraRadera