tisdag 16 december 2014

Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg - 8 saker du aldrig skulle våga


Det här är boken om fyra tjejer som är less på att samma gamla trista, tråkiga tjejer. De har aldrig varit ihop med någon, ingen av dem har haft sex eller ens hånglat med någon. En kväll i Kays kolonistuga bestämmer sig tjejerna, Jamila, Lisa, Vick och Kay för att skriva ett manifest. Manifestet går ut på att de ska utmana varandra att genomföra olika utmaningar, ingen får backa ur, ingen får berätta något för någon utanför gruppen. Först handlar det mest om pinsamma saker som att smyga in i killarnas omklädningsrum och sno snyggaste killens kalsonger eller att gå till skolan i kjol - utan trosor under! Andra omgången blir det plötsligt allvarligt.

Jag har tyckt om författarna var och en för sig så jag hade höga förväntningar på deras gemensamma skrivande och det visar sig fungera riktigt bra. Jag plockade upp boken eftersom jag tyckte det lät som en mysig tjejbok för tonåringar men oj vad fel jag hade. Visst är inledningen lättsam, rent fnissig, men sedan blir det riktigt mörkt. Det här är en bok om alla de krav som unga tjejer har på sig idag, om ojämlikheten mellan killar och tjejer, om nätgrooming. För det som börjar med pinsamheter blir snart till ren katastrof och det går riktigt illa! 

Jag kan bara säga "Heja!". Det behövs fler böcker som den här. Böcker som ifrågasätter könsnormerna om att tjejer ska vara snälla, tjejiga och sexiga men inte sticka ut och att killar får göra vad dem vill. Böcker som tar upp det allvarliga i vad som sker på nätet, att vem som helst kan dölja sig bakom ett alias. Men också böcker som lyfter det viktiga i vänskap och att stå upp för varandra, finnas där trots att det blir tufft mellan varven.

8 saker du aldrig skulle våga är en viktig bok som bör läsas av många tjejer. Det är inte heller helt fel för föräldrar att läsa för den är en väldigt bra samtidsskildring, hur livet ter sig för unga av idag. Den har sina fel och brister som de flesta böcker - det var ett tag sen jag läste så minns inte detaljer men minns att jag störde mig på språket lite här och där till exempel - men den är helt klart läsvärd!

Titel: 8 saker du aldrig skulle våga
Författare: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Gilla böcker
Utgiven: 2014
Sidor: 244
Adlibris | Bokus

2 kommentarer:

  1. Du kom in på precis som mig på min recension av boken, med det normerna & sånt! Intressant att man tänker så lika! Du får gärna kolla in min recension på boken! :) / hannah

    SvaraRadera
  2. Låter som något för mig och min dotter, tack för tips!

    SvaraRadera