onsdag 26 november 2014

E. Lockhart - We were liars


WOW! Den här boken fick mig att tappa hakan av chock. Vad var det som hände egentligen? Det här är läsning som får en att vilja börja om från början så fort sista sidan är läst för att kanske se tecknen på det som komma skulle. Tänk wow-känslan till Melina Marchetta's Jellicoe Road men tänk bort de första hundra långtråkiga sidorna. Ungefär där hittar man We were liars.

Hur katten ska jag kunna recensera We were liars utan att avslöja någon viktig detalj i handlingen? Det går ju inte! Det här är en sådan bok man mår bäst av att inte ha läst någonting om alls innan man börjar läsa. Att gå ovetandes in i Cadence Sinclair Eastmans värld. Att själv få bege sig på färden mot Sinclair-familjens privata ö Beechwood Island och möta Harris och Tipper Sinclair och deras tre döttrar Carrie, Bess och Penny. De två första Cadence mostrar, den sistnämnda hennes mor. Att själv stifta bekantskap med "the Liars" och "the littles". Att själv ta reda på vad som hände summer fifteen och summer seventeen.

Det här är så sjukt genialt skrivet. Texten är rapp, språket fantastiskt och poetiskt. Det väcker känslor, irriterar, chockar ständigt och förvånar. Jag tror jag förstår men så PANG så är allt förändrat igen.

We were liars är en bok man behöver prata om, bokcirkla, diskutera. Det går vrida och vända på berättelsen hur mycket som helst. Jag uppmanade mina kära bokcirkelvänner i RoLiT att genast läsa och hoppas på en sammankomst inom kort för jag måste få prata om den här boken!

Det har oh:ats och ah:ats om den här boken hela sommaren och hösten och jag kan bara gratulera nystartade Lavender Lit till ett helt fantastiskt första val av bok. Kanske är det allt du behöver veta heter boken på svenska. Läs originalet, läs översättningen, LÄS!

Titel: We were liars
Författare: E. Lockhart
Förlag: Hot Key Books
Utgiven: 2014-05
Sidor: 225
Adlibris | Bokus
På svenska: Adlibris | Bokus

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar