onsdag 22 oktober 2014

Läs ett år: September girls


Jag har inte glömt bort september-boken, däremot har jag glömt bort att blogga om den. Det blev lite rörigt i mitt huvud av att vara bortrest över månadsskiftet. =)

September girls är namnet på september månads Läs ett år-bok. I handlingens centrum hittar vi Sam, en kille på väg in i vuxenlivet. Han ska tillbringa sommaren tillsammans med pappan och sin äldre bror i en avlägsen strandstad, en stad som visar sig vara allt annat än ordinär. Vart Sam än vänder sig ser han vackra blonda tjejer, tjejer som dessutom verkar vara intresserade av honom! Men det är något som inte stämmer med staden och med tjejerna. Vad är det egentligen de döljer? Så träffar Sam DeeDee, hon tillhör de blonda tjejerna men sticker ändå ut i mängden. Men just som de börjar komma varandra nära drar sig DeeDee tillbaka och lämnar Sam mer förvirrad än nånsin förut.

En av anledningarna till att jag valde just September girls till månadens bok var dess omslag. Visst är det för fint? En undervattensbild av ett kyssande par i motljus, snyggt! Tyvärr är det en av bokens starkaste kort. Det här är helt enkelt inte en vidare bra bok. Handlingen låter kanske spännande på pappret men vid en närmare granskning är den rätt tarvlig. Själva fokuset ligger på mysteriet kring de blonda tjejerna. Varför är de så märkliga och hur kommer det sig att de visar intresse för den spinkiga Sam och inte hans vältränade storebror? Jag hörde ryktas i förväg att det skulle vara ett sjöjungfru-äventyr men jag blev helt klart besviken. Det hela var väldigt otydligt och hade jag inte hört ryktet innan hade jag inte förstått mycket!

Bennett Madisons språk då? Jag har sällan stött på någon bok, ungdoms- som vuxenbok, med ett mer frekvent användande av olika böjningar av ordet "fuck". Utöver det är det här en väldigt sexistisk bok, det är mycket prat och tankar om att få ligga, bli av med oskulden, vem de (främst brorsan men även Sam) ska välja. Tjejerna beskrivs som sexobjekt, både med utseende och beteende. Jag har svårt för det där grabbiga, kan inte se det läsvärda i det.

Det är inte en helt igenom usel bok. Jag gillar historien kring tjejerna, Att de får en egen röst, sina egna kursiverade kapitel. Lite i stil med Vi kom över havet i och med att det är skrivet i vi-form men givetvis inte lika bra. Just mysteriet med tjejerna var det som fick mig att faktiskt läsa klart boken. Så ingen höjdare direkt men inte ett totalt bottennapp, Ungefär sådär.

Titel: September Girls
Författare: Bennett Madison
Förlag: Harper Teen
Utgiven: 2013-04
Sidor: 342
AdlibrisBokus

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar