söndag 21 september 2014

Helt apropå: mysläsning


När kylan kryper närmare och höstvindarna början vina är det extra mysigt att krypa under en filt och läsa härliga feelgood-romaner och glömma sig bort en liten stund. Jag läser, vilket ni såklart känner till, främst ungdomslitteratur och YA men läser jag vuxenlitteratur är jag störtförtjust i just feelgoodromarer. Böcker med skön stämning, huvudkaraktärer som stöter på lite problem men vars liv för det mesta ordnar upp sig och vars handling nästan uteslutande (det finns såklart undantag) slutar lyckligt.

Så nästan ett år senare fortsätter jag nu min Helt apropå-serie och ger er
Helt apropå mysläsning - mina fem bästa mysläsningstips:



Det är något speciellt med böcker som utspelar sig i små butiker, som står inför en stor förändring. Ellie ärver sin mammas hattaffär och måste bestämma sig, ska hon behålla den och satsa eller sälja den till den stora företaget som vill riva alla husen på gatan och bygga en stor galleria.

Kunderna till butiken är underbara personligheter och givetvis skulle det inte vara en sann feelgood om det saknades kärlek - så det får vi också ta del av.


Okej då, vi kör på en till av Conlon McKenna för hon kan det här med feelgood. Alice känner sig ensam efter skilsmässan från Liam och med barnen utflugna. Hon är usel på räkenskap och kämpar för att få ekonomin att gå ihop men hon är en fena på matlagning. 

Hon blir uppmanad av sina vänner att starta en kockskola i sitt kök och märker att hon har en gåva: hon kan lära människor att laga mat. Plötsligt sjuder Alice kök av liv och kockskolan förändrar inte bara deltagarnas liv utan även Alice känner sig som en ny människa. Mat och litteratur, en utmärkt kombination tycker jag, enda nackdelen är att man blir så hungrig när man läser sådana böcker.



  • Judi Hendricks - Lyckans café

Doften av nybakt bröd är det inte mycket som slår. Jag har nog aldrig varit så sugen på att baka som jag var när jag läste Lyckans café. Ännu en frånskild kvinna som finner att vägen till lycka går via magen. Wyn blir lämnad av sin man som inte längre vill vara gift och hon flyttar från soliga Kalifornien till regniga Seattle där hennes närmsta vän finns. För att ha något att göra söker hon jobb som bagare. Konsten att baka bröd lärde hon sig på ett bageri i Frankrike där hon tillbringade ett år i sin ungdom. Långsamt hittar Wyn tillbaka till livet.

En finstämd berättelse varvas med underbara recept på bröd och bakverk och Hendricks kan få vilken amatör som helst att bli sugen på att bli mästerbagare och prova på de läckra recepten.


  • Kate Jacobs - Livets aviga och räta

En typisk höstkvällsaktivitet för mig är att plocka fram mina stickor. När jag inte orkar sticka själv går det ju istället att läsa OM stickning. Och bättre bok att börja med än Livets aviga och räta har jag svårt att hitta.

Den ensamstående tonårsmamman Geogria driver garnaffären Walker & Daughter i de flotta kvarteren på Manhattan. Varje fredag träffas en grupp kvinnor i garnaffären för att sticka och samtala om livets alla påhitt. Träffarna är kvinnornas andningshål och alla har de sina levnadshistorier. Det är Anita som mist sin man, Peri som gett upp juridikstudierna för att designa väskor, förlagsredaktören KC som letar nytt jobb och ensamma Lucy som stickar en herrtröja utan att veta vem hon ska ge den till. Kvinnorna verkar till synes ha väldigt lite gemensamt men när något hemskt inträffar märker de alla betydelsen av sann vänskap.

För att vara en feelgood-roman är Livets aviga och räta oväntat sorglig men jag återkommer ändå till den med jämna mellanrum. Men nu var det faktiskt ett tag sen sist! Det borde jag göra någonting åt!


  • Isabel Wolff - Vickis vintagebutik

34-åriga Vicki Swift har just förverkligat sitt livs dröm, att öppna en second hand affär inriktad helt och hållet på vintagemode. Vackra designerplagg har hela tiden varit hennes passionerade intresse men det är först när hennes väninna hastigt dör som hon vågar ta steget fullt ut. Det hårda arbetet med butiken håller henne sysselsatt och får henne att förtränga sorgen över väninnans frånvaro. Glädjen i att återställa kläderna till deras forna glans och att hitta nya ägare till dem hjälper henne att hålla sig på benen.

En dag blir Vicki uppsökt av en äldre fransyska vid namn Therese Bell som vill sälja hela sin samling av gamla designerplagg, allt utom ett väldigt speciellt plagg. Therese och Vicki visar sig ha väldigt mycket gemensamt och kanske kan deras möten få oanade konsekvenser.

Jag älskar att böcker om kläder och second hand-fynd, jag blir alltid så sugen på att gå på shoppingrundor då. Vickis fluffiga balklänningar och vackra spetsar väcker något i mig och jag vill flytta in i hennes butik. Boken är sorglig och fin, väl värd sin tid!

2 kommentarer:

  1. Åhh, det kanske är de här böckerna jag ska läsa för att må bättre!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar feelgood-romaner fast jag gillar även när det finns lite svärta i botten.

    Jag kan rekommendera Livet efter dig av Jojo Moyes, Den glömda trädgården av Kate Morton och Norrsken av Frida Skybäck.

    Tack för en bra blogg/Monica

    SvaraRadera