tisdag 19 augusti 2014

Kärlek, spöken och mysticism i voodoons förlovade land


Voodoo, spöken, New Orleans och en riktigt cool tjej som huvudkaraktär. Sweet unrest är en bok där ytterligheter möts och krockar i en underbar explosion. Det borde vara för mycket - inklämt på 336 sidor befinner vi oss både i dagens New Orleans och i tillbakablickar till plantagetiden. Det serveras voodoo och kanske även lite spöken och besatthet. Släng in vänskap, att komma till en ny plats och lite fotograferingsnörderi och så börjar vi närma oss sanningen - förutsatt att vi centrerar allt kring en mycket jordnära hjältinna, Lucy Aimes.

Lucy har en återkommande mardröm som plågat henne så länge hon kan minnas. När hon så flyttar till New Orleans tillsammans med sin familj, för att föräldrarna fått det ärofyllda jobbet att driva arbetet med restaureringen av ett gammalt plantage för att återställa det i sin ursprungliga glans, förändras drömmarna. De utspelar sig i trakterna där Lucy nu befinner sig, med människor hon tycker sig känna igen i huvudrollerna. Lucy är den mest jordnära tjej man kan tänka sig och försöker hitta en logisk förklaring till allting. För inte kan hon tro på vad invånarna i staden berättar om voodoo, spöken och andra oförklarliga ting.

Så träffar hon Alex som jobbar på plantagen, mystiska Alex som tycks dölja något. Som har en dragningskraft Lucy inte tycks kunna motstå, som väcker det där pirret i maggropen. Vars hemlighet kan vara svaret på alla Lucys drömmar och frågor. Så helt plötsligt sker ett mord och allting eskalerar...

Alltså det här är riktigt, riktigt bra. Jag fick en bra känsla i magtrakten när jag läste om Sweet unrest vilket fick mig att trycka på "Request" inne på NetGalley och det ångrar jag verkligen inte. Boken osar spänning och jag föll verkligen för bokens karaktärer. Lisa Maxwell skriver gripande och jag uppskattar att läsa om ett för mig nytt område - voodoo och mysticism. Det känns nytt och fräscht helt enkelt! Ett stort plus för det oväntade slutet, jag blev så överraskad och hade inte kunnat räkna ut vad som skulle hända. Jag rekommenderar varmt att hålla ögonen öppna för det här lilla guldkornet när boken kommer ut på marknaden, den hamnar högt upp på listan över årets böcker! 

Fotonörden i mig vibrerar i lyckospasmer när jag läser om Lucys mörkrumsarbete, det är sällan eller aldrig jag hittat bättre beskrivningar på hur magin i att framkalla bilder med sina bara händer, att långsamt se bilden träda fram i framkallningsvätskorna. Lisa Maxwell däremot får mig att genast leta reda på nån av mina gamla systemkameror, mata in en rulle svartvit film och ge mig ut på strövtåg för att sen stänga in mig i mörkret och skapa magi. Tack Lisa för den promenaden i minnets galleri!

Titel: Sweet unrest
Författare: Lisa Maxwell
Förlag: Flux (tack återigen till NetGalley)
Utgiven: 2014-10
Sidor: 336
AdlibrisBokus

Betyg:
Handling: 5/5
Karaktärer: 5/5
Språk: 4,5/5
Berättarteknik: 4/5
Sweet unrest når inte riktigt hela vägen till en femma, men det är en riktigt stark fyra.

1 kommentar: