onsdag 27 augusti 2014

Håkan Lindquist - Regn och åska


På förra årets bokmässa stötte jag på en kompis och före detta kollega som tipsade om Håkan Lindquists böcker. Framför allt Om att samla frimärken som utspelar sig i det Oskarshamn som både min vän och Håkan Lindquist kommer ifrån. Den fick följa med hem tillsammans med Regn och åska, som jag valde att börja med. 

Regn och Åska, Åska och Regn. Ja, det är nästan så de låter, namnen på bokens två huvudpersoner. Svenske Oscar och estländske Rein. Två killar på snart 17 år (faktiskt på dagen lika gamla) som träffas när Oscar är på semester i Tallinn med sin mamma. Och det blir genast insta-love - såklart.

Det är förvisso skönt att läsa om en relation mellan två killar som något helt normalt, inte som en komplikation i sig. Men det faller lite platt. Kärleken som skildras är väldigt fin men det krävs en handling också och det tycker jag saknas lite. Det nuddas vid ytan, en killkompis till Oscar som plötsligt blir intresserad, breven från Oscars morfars bror... Men sen då? Oscar och Rein har fina samtal men de känns lite väl vuxna för två nästan 17-åringar som dessutom kommunicerar på engelska, ett språk ingen av dem har som modersmål. Fast gulliga tillsammans är de! Men jag måste erkänna, jag blir lite generad av alla sexscener.

Att boken ändå får en 3:a i betyg hänger på språket. Det är är kanske inte den mest händelserika boken men Håkan Lindquist får det att flyta på fint, det är ju stundom till och med riktigt poetiskt!

Titel: Regn och åska
Författare: Håkan Lindquist
Förlag: Charlie by Kabusa
Utgiven: 2011-03
Sidor: 220
Adlibris | Bokus

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar