söndag 24 augusti 2014

Enkät: Hösten, hösten, hösten

Som alltid när en enkät dyker upp i mitt bloggflöde känner jag suget att haka på. Det känns nästan som att söndagar har blivit till enkätsöndagar, känns som en rätt fin tradition faktiskt! Den här har jag hittat på flera ställen men det är Litteraturkvalster som är skaparen.


Min första känsla när jag sonderat höstutgivningen: Hur katten ska jag hinna med allt??!! Det kommer oväntat många ungdomsböcker i höst som jag är sugen på, och då räknar jag bara in de svenska/svenska översättningarna!

Jag längtar särskilt efter: James Freys stora projekt Endgame som kommer släppas unisont på flera språk samtidigt i början av oktober. Första delen heter Endgame: Kallelsen och är en överlevnadsberättelse om ett spel, en slutstrid. Efter att ha varit förberedda i flera tusen år blir plötsligt 12 spelare mellan 12 år och 19 år och 364 dagar kallade till Xi'an i Kina där spelet ska börja. Samtidigt som boken ges ut lanserar Googles Niantic Labs ett internationellt realityspel för läsare över hela världen. Målet är tydligen att hitta nyckeln till en glaskista full med guld. Frågan är om projektet är överreklamerat eller kan bli en häftig grej/läsupplevelse?

Jag blev förvånad över: hur mycket jag har längtat efter regngrå dagar. Jag har verkligen njutit av sommarens många soliga dagar, men ibland är det skönt med regn och rusk så att man utan dåligt samvete kan krypa ner under en filt i soffan eller sängen och läsa.

Jag är nyfiken på: precis som Litteraturkvalster är jag nyfiken på Sarah Rees Brennans Outtalat. Dock osäker på om jag vågar mig på svenska översättningen eller om jag ska försöka få tag på originalet.

Som jag har väntat på den här fortsättningen: Blod och stjärnstoft av Laini Taylor. Mörk ängel var en av de märkligaste böckerna jag läste förra hösten, äntligen kommer fortsättningen på svenska!

En debutant som låter spännande: Karen Baos Uppstigandet låter som en dystopi helt i min smak. En framtid där månen är befolkad, en ansiktslös armé, desperata jordbor och outsiders.

Detta är ingen debutant men jag blir nyfiken på den här ändå: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg har förvisso inte skrivit tillsammans innan men är varför sig riktigt bra författare. 8 saker du aldrig skulle våga som Gilla böcker ger ut i oktober låter riktigt lovande med tjejer som utmanar varandra att göra saker och ting.

Jag blev själv förvånad men jag blev inte alls sugen på att läsa: Åh, vilken svår fråga. Jag minns ju bara titlarna som jag vill läsa. Ska jag börja minnas det jag inte vill läsa så blir det ju korvstoppning i min stackars hjärna. Jag passar på den här.

Jag hänger på locket till brevlådan när denna bok kommer: Jag har sagt det tidigare, jag kan säga det igen. Jag ser så sjukt mycket fram emot novellsamlingen My true love gave to me: twelve holiday stories som kommer i oktober. Det är så många av mina favoritförfattare som medverkar och jag inser på en gång att jag inte kommer klara av att spara denna till årets julläsning!

Jo jag vet att denna bok inte är med i höstutgivningen, men till hösten ska jag banne mig äntligen läsa: Wool av Hugh Howey. Hur många listor har jag liksom inte haft med honom på nu? Jag tycker ju verkligen att boken låter lovande. Kanske något att packa ner i väskan när jag åker iväg på längre semestertripp framöver...

Höstmotto: Ta ett djupt andetag, tänd en massa ljus och ha läsfilten redo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar