söndag 6 juli 2014

Sarah Dessen - Allt och lite till

Titel: Allt och lite till
Författare: Sarah Dessen
Förlag: rabén&sjögren
Utgiven: 2014-06
Sidor: 432

Vad vore en sommar utan Sarah Dessen? Jag gillar verkligen att rabén&sjögren har gjort det till en årlig tradition att ge ut en Sarah Dessen-bok på svenska för det gör somrarna ännu lite mer somriga!

Likt de flesta av Dessens böcker har Allt och lite till en kvinnlig huvudperson på gränsen mellan barn och vuxenlivet. För Emaline är livet i den trygga kuststaden Colby allt hon känner till. Här finns hennes familj och hennes vänner. Jobba kan hon göra på familjeföretaget som hyr ut strandhus till sommargäster. Kärlekslivet kan inte heller vara bättre, pojkvännen Luke är helt perfekt - snygg, omtänksam och pålitlig som få. Men varför känns inte allting perfekt?

Det är dags att välja college och Emaline vet inte om hon ska välja tryggheten i det närliggande colleget eller satsa på en riktigt bra utbildning med möjlighet till en karriär. Det senare är vad hennes pappa vill - en pappa hon nyligen fått kontakt med efter att han har varit frånvarande i hela hennes liv. Så kommer det en dokumentärfilmare till Colby och med sig har hon Theo, en cool New York-kille som visar sig vara intresserad av Emaline...

Sarah Dessen alltså... Hur lyckas människan? Gång på gång publicerar hon ungdomsböcker som berör, skrivna på Dessens alldeles unika sätt som gör böckerna svåra att lägga ifrån sig. Jag haffade boken samma dag vi fick in den på bibblan, började läsa på bussen hem, tog mig läsandes igenom bussbyte och transport från bussen och hem. Fortsatte läsa under matlagning och vid matbordet och slutade dagen i soffan tills boken var utläst. Det är svårt att lägga ifrån sig, kanske inte för att det är superspännande utan för att det är genuint. Det känns som att Dessen själv har upplevt allt det hon skriver om, de känslor som hennes huvudpersoner upplever.

Allt och lite till skiljer sig en del från övriga Dessen-böcker i det att Emaline har ett relativt stabilt liv. En trygg familj, duktig i skolan, relativt normala vänner. Vanligtvis brukar det vara relativt struliga tjejer i huvudrollen. Själv tycker jag det känns rätt skönt som omväxling. Emalines pappa verkar vara en riktig idiot, självisk som få. Han och Theo är de stora irritationsmomenten i Allt och lite till. För Theo alltså. Han beskrivs som så himla framåt och cool men jag tycker han är så enerverande, jag gillar honom inte alls!

Jag vill inte skriva för mycket med risk att avslöja för mycket så nöjer mig med att varmt tipsa om Allt och lite till och övriga böcker av Sarah Dessen. Mycket mer sommar är det svårt att återskapa i böcker!

Betyg:


1 kommentar:

  1. Den här måste jag läsa! Sarah Dessen-böcker är verkligen perfekta på sommar. :)

    SvaraRadera