måndag 28 juli 2014

David Foenkinos - Nathalie: en delikat historia


Titel: Nathalie: en delikat historia
Författare: David Foenkinos
Förlag: A Nice Noise
Utgiven: 2012-09
Uppläsare: Anna Maria Käll
Cd: 5 CD
Adlibris | Bokus

Nu var det ett litet tag sen jag lyssnade på boken om Nathalie. Ett tag sedan jag körde så mycket bil fram och tillbaka till jobbet att det var värt att lyssna på en bok alls. Kanske behövde jag en ljudbokspaus, vem vet. Boken om Nathalie var i alla fall en perfekt bilbok, med korta kapitel och långsam men fin handling.

Nathalie har fortfarande inte passerat nyförälskadstadiet med sin man François då han plötsligt dör i en olycka. Livet kraschar totalt, känns knappt värt att leva. Hon går som i en dimma, kan inte ens tänka tanken att se åt en annan man igen, någonsin. Det går ett par år. Så en dag kysser Nathalie helt spontant Marcus, den tyste, nördige svensken som är en i teamet hon bossar över på företaget i Paris. En annorlunda slags romans börjar spira fram, en där ingenting är en självklarhet.


Det finns mycket att säga om Nathalie. För det första får vi ta del av en fransmans bild av svenskar, vilken kanske inte är så snäll alla gånger men som bjuder på goda skratt. Och viss igenkänning. Små instick/korta mellankapitel med recept, anekdoter, fakta och statistik får mig att fnissa och de ger liv till boken. Jag tror att de gör sig än bättre i bokform än som ljudbok, det är nästan så jag vill låna hem boken för att kunna bläddra i den, se layouten.

Det kan bli lite överdrivet att Nathalie målas fram som den absolut perfekte kvinnan, utan några fel och brister. Som männen vänder sig om efter, där hon förväntas vara med speciella människor som passar hennes utseende typ. Alla har vi brister, ingen är helt perfekt. Jag älskar dock att hon älskar böcker, att hon försvinner in i dem och blir okontaktbar. Det är ju så böckernas makt är.

En fin bok att lyssna på, Anna Maria Käll gör ett bra jobb med uppläsningen. När hösten kommer och jag känner lusten att tillbringa kvällarna framför tv:n igen ska jag definitivt se filmen som är baserad på boken!

Betyg: 

1 kommentar:

  1. Den vill jag läsa, hittade den på pocket och la den i min korg på Bokus direkt...

    SvaraRadera