torsdag 29 maj 2014

Ray Bradbury - Fahrenheit 451

Titel: Fahrenheit 451
Författare: Ray Bradbury
Förlag: Norstedts
Utgiven: 1958 (mitt ex 1997)
Sidor: 210
Ska försöka beta av den stora högen med utlästa böcker som bara längtar efter att bli recenserade. Överst hittar jag Fahrenheit 451, denna storslagna klassiker av Ray Bradbury. Boken var månadens val i RoLiT i april så den har fått vila ett bra tag nu.

Fahrenheit 451 hade letat sig in på Listan så mina förväntningar var höga när jag först öppnade den. De föll ganska fort platt som en pannkaka. För ärligt talat, det här är inte särskilt bra. 

Vi möter här brandmannen Guy Montag vars jobb går ut på att rycka ut och tända på hus. Ja, ni läste rätt. I denna dystopi släcker inte brandmännen några bränder - husen har nämligen blivit brandsäkra. Istället rycker de ut med sina fotogenfyllda bilar och tänder på de hus där det ryktas finnas böcker. Böcker är nämligen, hemska tanke, förbjudna. Innehav betyder samma sak som att få huset nerbränt. Att själv forslas bort för att man gjort något olagligt. 
Guy njuter av att se lågorna flamma upp. Men så händer något, en serie av händelser, som får Guy att tänka om. Kan det vara mötet med den unga grannen Clarisse, den gamla kvinnan som vägrar lämna sitt hem och sina böcker och som brinner inne eller kanske böckernas säregna lockelser? Guy börjar i alla fall stjäla med sig böcker hem vilket förändrar hela hans världsbild.

Fahrenheit 451 innehåller alla de ingredienser som skulle kunnat resultera i ett mästerverk men tyvärr faller det ganska platt. Det är lite för omständigt, lite för plottrigt. Det är dessutom en bok som fungerar mycket bättre i uppläst format då man behöver höra vissa saker för att hänga med. Jag lyssnade på delar av boken som brittisk ljudbok och där hängde jag bättre med. Låter det märkligt? Det är en märklig bok!

Förklaringen till varför böcker blev förbjudna, återberättad av Guys chef Beatty, är central i boken men den försvinner lätt i allt annat. Böckerna blev förbjudna eftersom ingen skulle få vara missnöjd med eller ogilla något. Allt skulle dessutom gå fortare och fortare att tillägna sig så långa romaner blev till kortare och kortare sammanfattningar tills bara ett par meningar återstod. Visst låter det helt ofattbart hemskt? Men ligger det samtidigt inte lite sanning i det eftersom dagens ungdomar påstår sig inte orka ta till sig långa romaner utan "det går läsa om dem på nätet".

Det finns som sagt många intressanta element i Bradburys bok men den är sam
tidigt väldigt händelsefattig. När det äntligen börjar hända något är det bara tiotalet sidor kvar och jag lämnas med mer frågor än vad jag hade när jag började läsa. Fahrenheit 451 var med andra ord ingen bok i min smak men jag är ändå glad att jag lyckades beta mig igenom den. Det känns som en bok som man ska ha läst.

Betyg:

Fahrenheit 451 återfinns på Listan där den har plats 8.






1 kommentar:

  1. Jag vet att jag sett den som film i min ungdom, men den satte inga bestående minnen i min hjärna. Utom att titeln ska vara den temperatur där papper brinner, och att det är en galen tanke i min värld att elda upp böcker...

    SvaraRadera