tisdag 13 maj 2014

Christine Seifert - The Predicteds

Titel: The Predicteds
Författare: Christine Seifert
Förlag: Sourcebooks Fire
Utgiven: 2011-09
Sidor: 340
Adlibris | Bokus

Om ett psykologiskt test skulle visa att din bästa vän förutspås att bli en mördare, hur skulle du agera då? Eller att din tonårsdotter kommer få alkoholproblem och/eller bli gravid? Skulle du se på dem annorlunda? I The Predicteds är det här sanning.

Daphne kommer ny till Quiet High. Redan första veckan får hon vara med om en skolskjutning där den beväpnade killen slutligen begår självmord i den skrubb där hon och en kille som heter Jesse gömt sig. Överallt talas det om PROFILE, ett test som talar om dina framtidsutsikter. Alla oroar dessutom sig för vilka som är "Predicted", det vill säga förutspådda att råka illa ut, bli kriminella eller dylikt.

Jesse verkar såklart vara en jättemysig kille och Daphne håller på att falla för honom men det är något han inte berättar, han är också predicted. När så en tjej blir attackerad bestämmer sig skolan att nu får det vara nog, nu offentliggör vi alla dem som är förutspådda att begå brott! Det utlöser en rad händelser som får mig som läsare att tänka till, både en och flera gånger.

The Predicteds var stundom riktigt tråkig. Det var flera gånger nära att jag lade ifrån mig boken. Jag hade förväntat mig mer av storyn då baksidetexten är riktigt lockande. Teasern på framsidan väckte också mitt intresse: "Thief... addict... delinquent... murderer... Your future is not your own"  Tyvärr var innehållet tamt och inte alls lika lockande. Samtidigt hade den sina poänger vilket räddade upp den från totalt bottenbetyg. Den tar upp en del viktiga frågor som är värda att diskutera. Vad baserar vi vår vänskap på? Vår syn på andra människor? Det är värt att fundera på. Skulle du "göra slut" med din bästa vän om hen var förutbestämd att begå ett grovt brott? Själv tror jag på att allt det vi gör i nuet påverkar framtiden så bokens scenarier blir lite för extrema för mig. Det är nog också där det faller för mig, att nästan alla bara accepterar att vissa elever i skolan är onda och förtjänar att särbehandla.

Nej, den här boken var inte alls något för mig. Dags att lägga den till handlingarna och hoppas på bättre lycka nästa gång!

Betyg:


1 kommentar:

  1. Den låter ju intressant, idén är spännande, men då låter jag den boken vara, den lever tydligen inte upp till det den lovar!

    SvaraRadera