onsdag 9 april 2014

Efterlyses: tips på läsplatta

Tänkte jag skulle be om lite hjälp idag. Går i valet och kvalet om att köpa mig en läsplatta men har absolut ingen koll på vilket utbud som finns. 

I nuläget läser jag på min iPad och visst, det funkar helt okej om jag sitter hemma i soffan men på bussen där jag helst hade velat läsa blir det så mycket reflektioner att det knappt går att läsa. Dessutom är batterilängden usel och det ständiga uppkopplingen (SL bjussar ju trevligt nog på fritt WiFi) en nackdel eftersom jag fastnar i slösurfarträsket. 

Jag vill kunna läsa utomhus, på bussen och i soffan. Jag vill kunna få plats med några böcker och kunna ladda ner från biblioteket (och där försvinner ju tyvärr Kindle).

I höst ska vi iväg på en tvåveckors bussresa till Italien och det kommer bli många långa restimmar. Att bara släpa med pappersböcker kan ju bli väldigt tungt så en läsplatta är en del av min räddningsplan. 

Så snälla, tipsa mig! :)
Vad har du? Vad funkar bra/mindre bra? Vad ska jag tänka på? Är det värt att köpa? 


2 kommentarer:

  1. Sorry, läsplattor är inte min grej, så jag har inga tips!

    SvaraRadera
  2. Min recension av Sonys läsplatta hittar du här:
    http://romeoandjuliet.blogg.se/2013/september/recension-av-sonys-lasplatta-2.html

    Den är dock såld nu eftersom jag aldrig använde den. Den är absolut oslagbar när det kommer till resor och liknande, men jag reser så sällan så tyckte inte att den lönade sig. Pendlar man är den nog desto bättre. Sedan tycker jag att det känns som att gå tillbaka till före Windows 95 ungefär, det är segt och grått och tråkigt. Jag tycker inte riktigt att tekniken har hunnit med för en gångs skull eller också så är det så att läsplattorna inte prioriteras så som surfplattorna. Allra bäst är det att använda läsplattan i solljus eftersom det annars behövs en lampa, ganska stark sådan dessutom. Så Italien borde ju fungera perfekt! Så länge det är ljust ute ;) Jag testade även att låna böcker från biblioteket direkt från plattan och det fungerade okej, väldigt segt som sagt. Enklast tyckte jag var att föra över dem från datorn. Men det går som sagt att använda läsplattan direkt eftersom den även har Wifi. Batteriet är även det på plussidan, tror aldrig att jag laddade min.. En månad borde den hålla i alla fall ;)

    SvaraRadera