onsdag 12 mars 2014

6 x litet men naggande gott

Böcker för de små är alltid lika underbara att bläddra i och i veckan trillade det in en hel liten hög på jobbet som jag bara inte kunde motstå att bläddra i och falla för. 

Oliver Jeffers


Oliver Jeffers är en i Sverige relativt okänd författare och barnboksillustratör. Härom året kom Den sitter fast och i höstas gav Bonnier Carlsén så ut samlingsboxen Det var en gång en pojke som innehåller de fantastiskt fina Vägen hem, Funnen och vunnen och Att fånga en stjärna 

De handlar alla om samma pojke som verkar vara ganska ensam. I Vägen hem är pojken ute och flyger i sitt flygplan. Men så tar bensinen slut och han måste nödlanda på månen. Där kraschar också en utomjording och tillsammans hjälps de åt att få igång sina respektive flygnaskiner. 

I Att fånga en stjärna vill pojken ha en egen stjärna att leka med och ta hand om. Han har många idéer om hur han ska fånga en och till slut lyckas han. 

Funnen och vunnen hittar han en pingvin som verkar ledsen och borttappad. Han bestämmer sig för att hjälpa pingvinen till rätta igen. Men rätt plats är kanske inte det man först tror? Underbara illustrationer och jag älskar verkligen pingvinen, den är så söt!


Det är förresten Oliver Jeffers som illustrerat John Boynes fina böcker. Det var en kul upptäckt för mig för jag tycker Boynes omslag är så lockande och vackra!

Emma Adbåge


Nu kommer ytterligare två delar i Emma Adbåges pekbokserie om kroppen. Lilla magen och Lilla näsan är lika fantastiska som sina föregångare. Med förenklad meningsuppbyggnad och rak ton beskriver de vad olika kroppsdelar gjort idag. "Sniffat blommor", "kittlas skrattig". Jag beundrar Adbåges tecknarstil, den är så enkel och genial. Tur att min syster i dagarna väntar en liten till så jag har någon att köpa pekböcker till!

Stina Wirsén


Äntligen finns det en ny bok om de brokiga små! Så kul efter alla debatter och skriverier att Stina Wirsén fortsätter men sina helt underbara pekböcker. Lilla hjärtat är såklart bortplockad och i Titta! får vi för första gången stifta bekantskap med en liten Ärta. Så söt figur! Wirsénsböxkerär den ultimata gåvan till småpyren, en bra första bekantskap med böcker. Älskar hennes tecknarstil och små söta tecxter och nya Titta! är inget undantag. 

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga böcker, nu önskar jag mina barn vore lite yngre!

    SvaraRadera
  2. Åh älskar Oliver Jeffers =) så stört fina bilder och så söta historier!

    SvaraRadera