tisdag 18 februari 2014

Top Ten Tuesday - varför jag gillar att vara en bloggare


Förra veckan förstod jag inte frågan fullt ut och valde därför att inte svara men nu är veckans topp tio tillbaka igen. The Broke and The Bookish väljer verkligen ut intressanta teman. Den här veckan handlar det om varför jag älskar vara en bloggare/läsare. Jag fokuserar på att vara en bloggare eftersom jag berörde fördelar med att läsa så sent som i fredags. Alltså:

Top Ten Reasons I Love Being A Blogger

1. Gemenskapen.
Jag gillar verkligen bloggemenskapen. Att hitta personer att diskutera böcker med som har samma intresse som mig. 

2. Utmaningen
Genom att blogga och delta i olika utmaningar läser jag böcker jag annars inte skulle läst. Jag har fått nya favoriter på grund av detta! 

3. Det kulturella. 
Förlagsmingel, bokevent, föreläsningar. En helt ny värld har öppnat sig genom bloggen vilket jag är oerhört tacksam för!

4. Analyserandet. 
När jag recenserar böckerna tänker jag igenom vad jag egentligen tycker om den och bearbetar min läsning. Det tar läsandet till en annan nivå och jag minns också mer av handlingen. 

5. Statistiken
Eftersom min hjärna rör ihop alla titlar, omslag och handlingar är det skönt att skriva ner vilka böcker jag läser så jag kan gå tillbaka och ha koll. 

6. Recensionsex.
Okej, jag erkänner. Det känns fint att få lite recensionsexemplar då och då. Att få möjligheten att läsa en bok lite innan alla andra. 

7. Alla boktips. 
Mitt eget bloggande har fått läsningen av andra bloggar att öka. Min läslista har också ökat dramatiskt för alla tipsar ju om så spännande böcker!

8. Det fortbildande. 
Eftersom jag har turen att få jobba med böcker samtidigt som det är min största hobby gynnas givetvis jag även yrkesmässigt. Jag är en mycket bättre bibliotekarie när jag är påläst och vet vad böcker handlar om. 

9. Nörderiet
Att ha en kommunikationsväg där jag får vara hur nördig som helt när det kommer till böcker och bokprylar. Tydligen är det inte alla som går runt och klappar på fina böcker och fastnar i lokala bokhandlar och bibliotek vart man än beger sig. 

10. Kommentarer och bloggbesök
Givetvis är det såklart kul att se att det jag skriver blir läst. Kommentarer är också roligt att få. Själv försöker ta efter Ulrica på Västmanländskans bokblogg och kommentera på fem bloggar varje dag. För kommentarer är skoj och man känner att det man gör är uppskattat! Så det är dagens tips!

4 kommentarer:

  1. Nu känner jag inte till så många andra sorters bloggare, men bokbloggare är verkligen en trevlig skara. Och jag skriver under på alla dina punkter :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om många punkter :)
    Det är synd bara att förlagen har börjat ge ut e-böcker istället för fysiska exemplar tycker jag..

    SvaraRadera
  3. Vilken bra lista! Den här veckan var det däremot jag som inte fick till någon, men jag tycker om alla dina punkter. :)

    SvaraRadera
  4. Väldigt många bra punkter :) Den kulturella biten skulle jag vilja ta till mig, men jag bor inte i Stockholm och är fattig student så det är inte alltid så lätt att komma iväg på förlagsmingel och dylikt, tyvärr.

    SvaraRadera