torsdag 27 februari 2014

Läs ett år: Vanlig som ett munsår i februari

Titel: Vanlig som ett munsår i februari
Författare: Fred Forsell
Förlag: PQR Kultur
Utgiven: 2011-07
Sidor: 192
Adlibris

Jag hade verkligen svårt att hitta en läsvärd bok för februari i min Läs ett år-utmaningen. Det verkar inte vara lika populärt att använda månader som boktitlar som jag trodde.

Vanlig som ett munsår i februari är någon slags kombination av självbiografi och kåserier skriven av Fred Forsell, som är journalist och krönikör som synts bland annat i tidningen Amelia. Här skriver han om att bli pappa, om giftermål och radhusköp, SJ-strul och nyhetsrapportering. Allt med glimten i ögat såklart.

Jag kan tycka att ett kåseri/en krönika i ett magasin kan vara lite småroligt att läsa, en händelse fångad i några rader längst bak kan lätta upp stämningen efter att ha läst om sjukdom och elände eller sett allt för många tunna hålögda modeller i modereportagen. Men som hel bok med texter samlade på rad blir det helt enkelt lite för mycket. På baksidan går det att läsa att "Boken är dessutom mycket, mycket rolig", men nej jag förstår helt enkelt inte det roliga. Även om vissa tankar/texter har sina roliga poänger och är väldigt träffsäkra så faller det lite för platt ner för min smak. Det blir lite medelålders vit man över det hela, trots att Fred Forsell inte undviker att visa känslor och inte framstår som särskilt macho. Jag brukar vara lite avig när det gäller sånt som många andra tycker är roligt så jag fortsätter på det spåret ännu ett tag.

Man kan ju dock inte gilla allt. Nu hoppas jag på att hitta något riktigt guldkorn i mars! Hos Ulrica på Västmanländskans bokblogg brukar även andra rapporter i Läs ett år samlas så spana gärna in hennes blogg vettja!

Betyg: 

2 kommentarer:

  1. Den där titeln är ju lite avskräckande tycker jag ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet! Och då valde jag ändå det bästa av de två alternativ jag hade att tillgå!

      Radera