onsdag 26 februari 2014

Faith Erin Hicks - Friends with boys

Titel: Friends with boys
Författare & illustratör: Faith Erin Hicks
Förlag: First Second
Utgiven: 2012-03
Sidor: 224
Språk: Engelska
AdlibrisBokus | The Book Depository

Nörderier kan ibland få oväntade konsekvenser. Att jag plötsligt köper och uppslukas av en grafisk roman är en sådan konsekvens. Ingen kan väl ha missat att jag är ett stort fan av Rainbow Rowells verk? När jag fick reda på att hon skrivit kontrakt med förlaget First Second om att ge ut två grafiska romaner tillsammans med Faith Erin Hick blev jag så nyfiken att jag genast klickade hem ett av Faith Erins verk, Friends with boys.

Varför har jag inte intresserat mig för grafiska romaner tidigare? Det är ju en helt fantastisk bokform! I Friends with boys möter vi Maggie som efter att ha fått hemundervisning hela livet nu ska börja high school. Hon saknar vänner men de tre äldre bröderna går redan på skolan och lovar att supporta henne. Fast sedan hennes mamma stack känns inget sig likt. Det är inte lätt att plötsligt befinna sig ute i världen och Maggie har svårt att knyta kontakter. Så lär hon känna de udda syskonen Lucy och Alistair som med sina mohawk-frisyrer och kläder inte heller passar in. De blir snabbt vänner. Men Maggies bröder kastar sneda blickar på Alistair och även skolans idrottsstjärna blänger på honom när de är i varandras närhet. Maggie förstår ingenting!

Med ny skola, frånvarande mamma, bråkiga bröder och ortens polischef som pappa kan man tycka Maggie har tillräckligt på sin lott men det är en sak till. Hon är förföljd av ett spöke! Vem är spöket och vad vill hon Maggie?


Jag föll som en fura för Faith Erin Hicks tecknarstil. Den känns förbryllande bekant men jag kan inte komma på vad den påminner om. Karaktärernas mimik är helt fantastisk, med enkla streck förmedlar Faith Erin stora känslor. Spöket är till exempel på samma gång småläskigt och skrattretande med sina stora uppspärrade ögon. Jag trodde jag skulle tycka det var trist med helt svartvita bilder men det tänkte jag inte ett dyft på när jag läste, snarare bidrar det till stämningen. Jag uppskattade också att bilderna fick tala sitt eget språk och inte invaderades av stora tjocka textsjok. Håll förresten med om att det är roligt att tvillingbröderna heter Lloyd och Zander - låter det bekant? :)

Maggie med sina bröder.
När Maggie blir vän med Lucy och Alistair.
Jag tyckte mycket om Friends with boys och kan varmt rekommendera den till den som gillar genren eller som vill prova på den. En bonus är dessutom formatet, det var sån skön storlek på boken. Dessutom har den "deckled egdes" - ojämna kanter - vilket jag aldrig varit med om tidigare. Jag gillar effekten det ger! Jag har helt klart fått mersmak på grafiska romaner - något tips på vad jag ska ta mig an härnäst?

Betyg:

2 kommentarer:

  1. Så kul att med någon mer som fått upp ögonen för grafiska noveller, vi är alldeles för få!!

    Vad kommer Lloyd och Zander ifrån?

    Tycker du ska läsa Anya's Ghost, en av mina absoluta favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst måste hon fått namninspirationen av författaren Lloyd Alexander? Annars är det en väldigt skicklig slump!

      Anya's ghost ska jag absolut spana in:) tack!

      Radera