torsdag 6 februari 2014

Dag 10 – Favoritklassiker

Det var det där med klassiker ja. För att reda ut begreppet diskuterade jag och en kollega häromdagen vilka kriterier en bok ska ha för att vara en klassiker. Hur gammal måste den vara till exempel? Vad är skillnaden på en klassiker och en modern klassiker?

Kulturrådet har genom åren bidragit till gett utgivningen av 150 böcker i Alla tiders klassiker, en satsning i avsikt att ge skolor tillgång att bygga upp bibliotek av god litteratur till låg kostnad. Enligt dem säger "[e]n riktig klassiker /.../ något om oss själva och tiden vi lever i, avsett när verket är skrivet".

Medges kan att jag inte direkt läst särskilt många av dessa 150 böcker men min nya favorit fanns med! Så svaret blir Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Med finstämndhet och vackert språk beskriver han livet i Stockholm vid förra sekelskiftet när det var stor skillnad på att vara rik och fattig. När söders höjder bestod av raggliga och överbefolkade hus. Det är vackert och sorligt och jag är på ett sätt glad att jag väntade till förra sommaren att läsa. jag var då redo att ta emot Fogelströms bokskatt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar