lördag 15 februari 2014

Bokbloggsjerka 14-17 februari - att vara en bokslav

Det är lite småkomiskt att Annika väljer den här frågan just denna vecka, när min lästid varit minimal och jag istället suttit klistrad framför tv:n... För jag må vara slav under böckerna men jag är också en sportälskare av rang och när nu OS är i full gång är tv:n på så fort jag är hemma. Det är till och med så att jag står ut med att idag ligga hemma och vara krasslig för idag är det guldglädje i tv-soffan! Duktiga duktiga skidtjejerna och fantastiska Charlotte Kalla! Vilket lopp!

Men nu skulle det handla om böcker.
Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för läsning. 

 Det finns så många fördelar med att vara en bokslav. 
- Att gå uppleva olika världar och lära känna olika karaktärer.
- Gå helt upp i en eller flera olika känslor.
- Ha ett givet samtalsämne när man träffar likasinnade.
- Alltid ha något att göra. En bok kräver ingen el, ingen tv, inget wifi. Det går att läsa var man än är, i vilken situation som helst.
- Det är en väldigt billig hobby om man nu inte fastnar i ett osunt bokköpande såklart. =) Ett bibliotekskort är till exempel gratis och ger dig tillgång till obegränsade antal världar och upplevelser-
- Det går att ha sitt intresse som jobb! Att läsa till bibliotekarie var ett av mitt livs bästa beslut.

Jag tycker inte det finns särskilt många nackdelar med att älska böcker och bokvärlden. Det skulle vara att:  
- Det är platskrävande. Böcker tar mycket plats, bokhögar må vara trevliga men inte särskilt sköna att få över sig. 
- Det är tidskrävande. Även om jag är en snabbläsare lägger jag mycket tid på läsning och annat blir såklart lidande. I vinter har jag till exempel varken sytt ett enda stygn eller stickat en maska.
- Det finns för mycket valmöjligheter, för mycket att läsa. Jag har svår beslutsångest så hur jag lyckas välja vad jag ska läsa bland all fantastisk litteratur är ibland ett under!

Men det där är ju petitesser och fördelarna väger så mycket mer!

När det gäller att frigöra tid till att läsa är det en klar fördel att ha pendelavstånd till jobbet. Den timme jag spenderar på bussen varje dag är guld värd att lägga på läsning. Jag försöker att alltid ha en bok i väskan vart jag än ska för jag vet aldrig när tillfälle uppstår för en lässtund. I väntan på ett möte, när bussen är sen, när jag går en vända på stan och känner för en fika... Här hemma uppmuntrar jag ibland sambon att spela sina tv-spel för då kan jag med gott samvete krypa under en filt på sängen och försvinna bort  i bokens värld. 

4 kommentarer:

  1. Jag brukar passa på att läsa framför TV:n när sambon tittar på Zlatan :) Fotboll är inte riktigt min grej till vardags, bara stora mästerskap :)

    SvaraRadera
  2. Jag gör precis som Monika, läser vid TV:n. Maken har fått skaffa hörsnäcka :)

    SvaraRadera
  3. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och OS snor inte en enda sekund från mitt läsande, jag kollar aldrig på sport...

    SvaraRadera