lördag 8 februari 2014

5 x nya bilderböcker

Titel: Djurens 123
Förlag: Tukan förlag
Ålder: 3-6

Räknebok där siffran ett till och med tjugo presenteras med hjälp av olika djur. Därifrån täcks jämna tiotal upp till hundra, annars hade det ju blivit väldigt många sidor. Boken påminner om gamla skolplanscher och illustrationerna är väldigt vackra. Lite synd kan jag tycka att vissa djur bara är dubblerade och inte unika, när vi snackar om de låga siffrorna tycker jag de hade kunnat göra alla unika. Men mysig bok som hjälper barnen att lära sig räkna.

Titel: En dag på fjället
Författare & ill.: Bjørn R. Lie
Förlag: Natur & kultur
Ålder: 6-

Vi fortsätter i retrospåret. Bjørn R. Lie har gjort en rolig bok med vackra illustrationer, som får mig att tänka på 50-talet. Människor blandas friskt med olika djur där samtliga verkar vara klädda i gräsligt mönstrade stickade tröjor. Tyvärr tycker jag språket är lite väl svårt för små barn, det är långa besvärliga ord som jag själv knappt förstår alla gånger.

Titel: Åh nej, Bruno!
Författare & ill.: Chris Haughton
Förlag: Lilla Piratförlaget
Ålder: 3-6

Hunden Bruno lämnas hemma själv en stund och får lova att inte hitta på hyss. Men den där tårtan på bänken ser så god ut! Och oj vilket sug han fick att gräva... Mysig och rolig historia om busiga hunden Hugo. Illustrationerna är rena och enkla utan onödiga detaljer. Det är främst röda färgtoner vilket bidrar till stämningsfulla bilder.

Titel: Min björnfarfar
Författare: Alex Cousseau
Illustratör: Nathalie Choux
Förlag: Rabén & Sjögren
Ålder: Från 3 år

Det lilla flickans älskade farfar har precis dött. Hon drömmer om att han blivit en björn och att de ger sig ut på ett äventyr för att hitta våren. I underjorden dit de följer en mullvad stannar farfar medan flickan skyndar hem igen. Lågmälda illustrationer ger liv till texten och bidrar till en vacker historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar