torsdag 30 januari 2014

Lucy Dillon - Tango för vilsna själar

Titel: Tango för vilsna själar
Författare: Lucy Dillon
Förlag: Forum (rec-ex, tusen tack!)
Utgiven: 2014-01
Sidor: 512
Äntligen finns det en ny Lucy Dillon-bok på marknaden. Både jag och många med mig har väntat! Tango för vilsna själar är egentligen Lucys debut men den fjärde att översättas till svenska. 

I de tre föregående böckerna är det hundar som är samlingspunkten i handlingen men Tango för vilsna själar stoltserar inte (nästan iaf) med några hundar.  Här är det sällskapsdans som gäller. Inledningsvis får vi följa kvinnan Angelica som kommer in i en gammal danslokal, Longhamptons Memorial Hall, där hon tillbringat många kvällar i sin ungdom. Som hemvändande, före detta professionell dansare har hon bestämt sig för att starta en nybörjarkurs i sällskapsdans.

Dit kommer ett gäng udda människor av den ena eller andra anledningen. Det är Katie och Ross vars äktenskap är rejält i darrning. De måste göra något för att finna tillbaka till varandra och deras terapeut rekommenderade en gemensam aktivitet. Dit kommer också Lauren med sin fästman Chris för att lära sig sin bröllopsvals, ett måste för drömbröllopet. Laurens föräldrar är också med för att bättra på sina ringrostiga färdigheter. Tillsammans med några andra personer bildar de en brokig klass men Angelica tror på deras kapaciteter.

Lucy Dillon varken blundar för eller förskönar vardagslivet, vi får komma riktigt nära människorna i kursen. Katie som jobbar långa dagar som stadsplanerare, längtar mest hem till familjen men stör sig på att maken Ross som är hemmapappa inte städar och plockar undan. Vardagsstress och bråk tär på deras förhållande och Katie saknar pirret. Lauren drömmer om det perfekta bröllopet men glömmer på vägen bort att inkludera Chris i planerna. Laurens föräldrar Frank och Bridgett lika kära nu som då men här är det med ekonomin. 

Karaktärerna genomgår personlig utveckling och deras fel och brister gör dem mänskliga. Det problematiska är väl trovärdigheten i alla problem. Sammanlagt deltar tio personer i kursen och det är väldig hög procent däri som har familjestrul på ett eller annat sätt. Men det är en petitess.

Jag känner så väl igen mig i beskrivningen av Lauren. Sina 178 cm uppnådde hon som 14-åring, precis som jag, och i likhet med mig har hon ännu inte helt fixat det där med armar och ben som flaxar omkring. Hon framstår med andra ord som ganska fumlig, och jag vet precis hur det känns! Åh vad jag önskar att mina fötter hade kunnat samarbeta lite mer med varandra (och inte enbart varit i vägen för varann) för den här boken får mig danssugen! Lucy Dillon själv älskar att dansa och har sagt att dansa är som att dricka champagne utan att få baksmälla. Någon champagne är kanske inte Tango för vilsna själar men likväl ett riktigt bra mousserande vin!

Betyg: 
Handling: 4/4
Karaktärer: 4/4
Språk: 4/4
Berättarteknik: 4/4



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar