tisdag 14 januari 2014

John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle - Let it snow

Titel: Let it snow: three holiday romances
Författare: John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle
Utgiven: 2008-10
Sidor: 352
Språk: Engelska
Adlibris | Bokus | cdon

Jag fortsätter lite till på jultemat. Eftersom vi firade en andra jul förra helgen så är jag ju inte helt ute och cyklar. 

I Let it snow bjuds vi på tre romantiska berättelser som alla tre utspelar sig i samma stad, Gracetown, under en och samma julhelg. Maureen Johnson, John Green och Lauren Myracle är alla ungdomsförfattare som här samarbetar för att skapa julstämning. 

I Maureen Johnsons The Jubilee Express möter vi Jubilee (ja, det är faktiskt hennes riktiga namn) som är uppkallad efter en byggnad i Flobie Santa Village, ett miniatyrsamhälle vars hus är av samlarvärde. Just Flobie har betydelse i den här berättelsen eftersom Jubilees föräldrar hamnar mitt i ett upplopp när de ska köpa ett av årets mycket begränsade antal byggnader och hamnar i häktet - på själva julafton. Jag fascineras av en sådan samlarmani måste jag säga (skriva). Jubilee blir av familjens advokat satt på ett tåg till farföräldrarna i Florida, alla flyg är inställda på grund av en gigantisk snöstorm. En stöstorm som även får tåget att stanna, en kort bit från Gracetown. Jag funderar på varför de sätter henne på ett tåg i århundradets värsta snöstorm, men det är jag det.

Genom rutan får Jubilee syn på ett The Waffle house och då värmen och lyset på tåget stängs av smiter hon helt enkelt av, korsar den öde, sexfiliga motorvägen och går in på the Waffle House. Där träffar hon bland annat Stuart och detta sätter igång en rad oväntade händelser. Jag har tidigare läst Mauren Johnsons 13 Little Blue Envelopes och jag kände snabbt igen Maureens sätt att skriva. Det är mysigt, roligt och tokigt. Jag älskar Stuarts mamma. Hon må vara superpinsam men scenerna med henne inbjuder till en hel del fniss! Och vem kan ogilla Harry Potter-referenser?


The Waffle House har även en central roll i A Cheertastic Christmas Miracle. På ovan nämnda tåg befinner sig nämligen även ett 15-tal cheerleaders på väg till ett mästerskap i Florida. De beger sig också till the Waffle House i hopp om att hitta träningsutrymme. Killen bakom disken, Keun, ringer sina kompisar och ber dem komma dit - men det finns ett ultimatum. Hans kollegor ringer också de sina kompisar och det är bara ett sällskap som släpps in - men enbart om de har med spelet Twister. 

Tobin och hans kompisar JP och the Duke (som egentligen heter Angie) är mitt uppe i ett James Bond-maraton när Keun ringer. Ett gäng cheerleaders är uppenbarligen för svårt att motstå så de ger sig ut i snöstormen för att ta sig mot the Waffle house. Det blir ett nattligt äventyr de sent kommer glömma. Jag har en delad uppfattning om John Green. Älskar The Fault in our stars och tyckte mycket om Var är Alaska? men har ännu inte lyckats ta mig igenom Den andre Will Greyson. Det här tycker jag om, på ett långsamt sätt om det låter förståeligt? Det händer lite för lite för att vara riktigt bra men som förströelse fungerar det alldeles utmärkt!

Avslutande The Patron Saint of Pigs av för mig okända Lauren Myracle är bokens svaga länk. Här deppar den egoistiska tjejen Addie för att hon gjort slut med killen Jeb (vänta nu, tänkte jag här, den där Jeb har jag stött på tidigare i den här boken). Hon ignorerar kompisarnas problem men lovar i alla fall att hämta upp en av vännernas minigris som hon fått i julklapp. Minigrisen låter ofantligt söt men resten är mest fånigt, irriterande och dumt. 

Betyg: Från riktigt bra till mediokert, synd, det här hade kunnat vara en fullpoängare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar