onsdag 22 januari 2014

10 handfasta tips för blivande läsare

Rubriken ovan kommer från ett i lägg på Bonniers hemsida, signerat barnboksförfattarna Helena Bross och Magnus Ljunggren som bägge skriver bra och vettiga böcker för nybörjaren. Tillsammans har de satt ihop en lista med tio tips över hur man som vuxen kan få det icke-läsande barnet att börja läsa. Hela listan kan du hitta här, jag har plockat ut några av punkterna att fokusera på.

1. Barn gör som vi vuxna gör - läs själv för det är så mysigt!
Så sant! Hur ska vi få motvilliga barn att börja läsa om vi själv inte föregår med gott exempel? Som lärare - se till att själv ha en bok att läsa när ni har lästid. Som förälder - visa era barn att ni också läser, läs inte enbart när barnen somnat och ni själva egentligen är för trötta. Som inspiratör - läs överallt, närsomhelst. På bussen, på T-banan, på bänken, på fiket. Visa glädjen och det mysiga i att vara försjunken i en bok. Kanske inte en allt för stor utmaning för dig som läser det här. ;)

2. Skapa trevliga högläsningsstunder redan när barnen är små. Då lär sig barnen att det finns så mycket roligt och spännande i bokens värld. Och sluta inte läsa högt när barnet lärt sig läsa själv!
Det som för mig är en självklarhet är kanske inte det för alla. Inte nog med att ni får en mysig stund ihop, barnens bokintresse väcks och dessutom är det mycket utvecklande för barnens språkutveckling. 
Jag uppmuntrar verkligen till högläsning, oavsett ålder. Det är mysigt att även som vuxen lyssna när någon annan läser för en, att dela berättelsen. Även om barnen själva kan läsa är det inte fel att tillsammans läsa en bok. Varför inte variera och låta hen läsa för dig?

5. Skapa sug efter mer genom att läsa början på en spännande bok. Låt sedan barnet fortsätta själv. 
En enkel men så smart idé. Välj ut en bok du själv tycker är spännande eller har läst positivt om. Börja läs och väck intresset. 

7. Läs boken, se filmen! Och prata om skillnader och likheter, vad ni gillade och inte gillade. 
Funkar för alla alla åldrar. Jag är sugen på att köra på samma koncept min föregångare startade upp på jobbet - Bok och film! Att bokpratsböcker om böcker och samtidigt ha med filmen. Visa klipp från filmen och läsa samma händelse ur boken. Roligt och interaktivt sätt att prata om böcker. 

8. Gå till biblioteket tillsammans! Be bibliotekarien om boktips, de vet mycket!
Klart vi vet! :) Jag har kanske inte läst alla böckerna på barnavdelningen men bra många och jag vet också vilka böcker som är populära. Extra roligt är det när barn kommer och tipsar mig om böcker eller ber mig köpa in en viss titel. Då försöker jag göra mitt bästa, även jag har en stor roll i att uppmuntra till läsning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar