tisdag 31 december 2013

Top Ten Tuesday - Bästa böckerna 2013

Så här sista dagen på det gamla året är det också dags för årets sista Top Ten Tuesday. Det är dags att se tillbaka på året som gått och utse årets tio bästa böcker. Eftersom våren är något av ett töcken för mig har jag lite problem att komma ihåg alla böcker jag läst så jag får ta allt med en nya salt men här ger jag er i alla fall min Top Ten Books I Read in 2013.

1. Rainbow Rowell - Fangirl
Min nya idol är Rainbow Rowell som är en helt fantastisk författare. Jag bara älskar alla hennes böcker!

2. Bea Uusma - Expeditionen: min kärlekshistoria
2013 var året jag lyckades förvåna mig själv med att ha en faktabok som topp tre. Bea Uusma har verkligen lyckats!

3. Veronica Roth - Insurgent Allegiant
En av de bästa dystopi-serier jag någonsin läst, jag rekommenderar den till alla som inte har läst den, och få kommer tillbaka missnöjda.

4. Kim Thúy - Mãn
Språkanvändandet knockade mig fullständigt och jag sög njutningsfullt i mig varje ord.

5. Lauren DeStefano - The chemical garden-trilogin
Många bokbloggare innan mig hade höjt böckerna till skyarna och efter att ha läst förstår jag precis vad de pratade om!

6. Carol Rifka Brunt - Tell the wolves I'm Home
En sorglig berättelse om vänskap och om en sjukdom som tog allt för många. EN sjukdom som inte fick nämnas vid namn...

7. Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren - Nyckeln
En episk avslutning av en fantastisk trilogi om häxor och demoner i ett litet svenskt samhälle som på ytan ser helt normalt ut.

8. Johan Egerkrans - Nordiska väsen
För sina fantastiska illustrationer, intressanta texter och spännande varelser.

9. Susanne Boll - Det enda rätta
Psykologiskt relationsdrama är ett begrepp jag inte trodde skulle kunna hamna på min blogg men det här var en riktigt bra bok!

10. Julie Otsuka - Vi kom över havet
Ytterligare en bok som platsar in på grund av sitt språk. Inte trodde jag att jag var en sådan språkjunkie men jag gillar när böcker kan förvåna mig.

9 kommentarer:

  1. Gott nytt år Therese! Nu blir jag ju sjukt nyfiken på dina två nyheter ;) Kommer sitta och gissa allt möjligt för mig själv! Kramar

    SvaraRadera
  2. Nyckeln tänkte jag försöka hinna läsa i februari.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen. Gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. Gott nytt år! :)

    Jag ska nog önska mig Fangirl i födelsedagspresent och hoppas att jag får den :) Likaså Tell the Wolves I'm Home.

    Både Divergent-trilogin och Nordiska väsen fanns med på min lista också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som två mycket bra önskemål! Måste nog själv se till att köpa Fangirl, kan ju inte gå och krama på bibblans ex hela tiden ;)

      Radera
  5. Jag måste ta mig för och läsa Tell the Wolves I'm Home, har haft den liggandes hemma sedan i somras, men det blir liksom aldrig av. :/ Och Fangirl var ju verkligen alldeles fantastiskt bra, jag förstår att den är med på listan. :)
    Gott nytt år!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väl värd att läsa, så finstämd!

      Radera
  6. Nordiska väsen lyckades jag glömma trots att jag älskar den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den på min skylthylla så det är typ det första jag ser varje morgon när jag vaknar =)

      Radera