onsdag 11 december 2013

Gravglögg på X Publishing och ett erkännande

Härom veckan skrev jag på nytt vikariat på jobbet. Till våren byter jag därmed fokus från Barn och unga till Unga vuxna när det gäller inköp. Därför var det extra sorgligt att bara dagar efter läsa om X publishings nedläggning. De har de senaste åren legat i topp när det gäller översättning av engelskspråkiga crossover-böcker och har hittat många guldkorn på den svenska marknaden.

X publishing - jag kommer sakna er!

Idag begav jag mig för första och sista gången till X publishings kontor. Gravöl och julfest stod på agendan och det utlovades möjlighet till bokköp till löjligt och oförskämt låga priser. Känner mig allmänt trött och sliten just nu så shoppingterapi kändes som en bra idé. 

Det är väl nu det är dags att erkänna. "Hej, jag heter Therése och jag är bokoholic!" Jag har läst och älskat många av X Publishings böcker men äger förvånadsvärt få. Vid närmare granskning stod det inte en enda i min bokhylla. Det kunde jag råda bot på idag då jag efter mingel i köket lämnade förlaget med välfyllda kassar (Sockerkringlan har turen hon att ha en personal shopper då även hon fick en kasse med innehåll). Skäms nästan över hur lite jag betalade för mina böcker, när jag tänker på deras egentliga värde. Jag gav sammanlagt 240 kr för mina tio böcker när dagspriset på nätbokhandlarna ligger på drygt 1400... 

Säg hej till mina nya kompisar:


De fem underst i högen har jag redan läst men ville äga :) Lilian som skrivit Mandarinstunder var på plats och sålde enkelt in sin bok till mig. Den låter minst sagt udda och det uppskattar jag.

Går trögt med både läsning och skrivandet just nu men jag lovar att snart vara på fötter igen. 

/Trött Kattuggla som borde sluta vara nattuggla

1 kommentar:

  1. Sorgligt när bra förlag försvinner, men lite tur för dig som kunde shoppa på dig böcker billigt!

    SvaraRadera