torsdag 19 december 2013

55 frågor om läsning

Tyvärr har det gått lite dåligt med både mitt onsdagstema om läsning och söndagarnas Helt apropå den senaste tiden. Det här har varit tuffaste november-december på väldigt länge om jag ens känt mig så här sliten nån gång tidigare. Men nu har jag "jullov" i en vecka, jobbar sen fredag, lördag och måndag och sen börjar jag inte igen förrän 7 januari. Hur härligt låter inte det?!

Under tiden roar jag mig med frågeenkäter och med att läsa böcker. Den hör enkäten hittade jag hos Monica som i sin tur hittade den någon annanstans. De brukar ju gå runt härs och tvärs de här enkäterna:)

1. Favoritbok i barndomen?
Godnatt mister Tom av Michelle Magorian har jag älskat sedan jag gick i fyran och det är fortfarande en av mina absoluta favoritböcker. 

2. Vad läser du just nu?
I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund. 

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Kristian Gidlund - I kroppen min: Vägskäl
Sofia Nordin - Spring så fort du kan

4. Dålig bokvana?
Lägger böckerna överallt? Köper för mycket böcker? Ligger för länge på nätterna och läser? Njaaa, det kan väl inte vara dåliga vanor ;)

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Inte så många som jag trodde faktiskt:
- Kersti Annesdatter Skomsvold - Ju fortare jag går, desto mindre är jag
- Diana Wynne Jones - Det levande slottet
- Natalie Standiford - The boy on the bridge
- Ingrid Olsson - Fulast i världen
- Katarina Biwald - Läsarna i Broken Wheel rekommenderar
- Kristian Gidlund - I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början

6. Har du en läsplatta?
Bär med mig min iPad mini vart jag än går men det går långsamt att vänja sig vid att läsa på den!

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Slalomläsning, utan tvekan. Att jag bara har en bok angiven under fråga 2 har att göra med att jag precis läst ut De odödligas regler. I mina mest aktiva perioder har jag snarare 5-8 böcker igång samtidigt...

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, absolut. Jag utmanar mig att läsa inom genrer jag annars inte löser och framför allt läser jag mer vuxenlitteratur vilket jag knappt gjort de senaste åren.

9. Sämsta boken du läst i år?
En liten smula underbar av Dawn French.  Jag kunde verkligen inte komma in i boken. 

10. Bästa boken du läst i år?
Det finns några som konkurrerar, har blivit några femmor i höst men det måste ändå vara Fangirl av Rainbow Rowell med Insurgent, Allegiant och Man som goda tvåor. 

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Oftare nu, vuxenböcker...

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Ungdomsböcker och Young Adult. 

13. Kan du läsa på bussen?
Japp, om jag sitter i bussens främre halva, annars blir jag åksjuk direkt. Pendlingsläsa är kanon, spenderar en timme på buss varje dag och det gäller ju att utnyttja tiden :)

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen eller soffan. Önskar jag kunde säga badkaret men det har vi inget och jag är allt för rädd att blöta ner mina böcker :)

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar gärna ut om jag får tillbaka dem i samma skick. Inga hundöron, inga brutna ryggar. Har de skyddsomslag tar jag av dem först. 

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Aldrig!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Inte det heller, det ger mig rysningar!

18. I studierelaterade böcker då?
Där har jag aldrig varit lika strikt. Överstrykningspennan var min bästa vän.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska/engelska beroende på bokens originalspråk.

20. Vad får dig att älska en bok?
När den har vackert språk eller levande karaktärer. 

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag känner att den skulle passa personen i fråga. Jag behöver själv inte ha älskat boken för att tänka att någon annan skulle uppskatta den. 

22. Favoritgenre?
Urban fantasy/dystopier

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Biografier. 

24. Favoritbiografi?
Utan att ens läst klart böckerna - Kristian Gidlunds båda I kroppen min. 

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Förmodligen, men ingen som gjort något intryck. 

26. Favoritkokbok?
Hur tråkigt det än låter använder jag främst Rutiga kokboken. 

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Expeditionen var extremt inspirerande läsning, därnhar Bea Uusma gjort ett kanonjobb och hon är så värdig sitt Augustpris!

28. Favoritlässnacks?
Choklad!!!

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jellicoe road levde inte upp till förväntningarna. 

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Beror väl helt på vilken bok och vilken kritiker men jag brukar nog hamna nära snittet på Goodreads i alla fall. 

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Dålig kritik har jag svårt att ge, föredrar konstruktiv kritik. Hänger i sedan mina journalist-studier. 

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Jag är rätt nöjd med engelska och svenska men spanska kanske?

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Passar och återkommer. 

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Väldigt, väldigt många. Jag är en mes!

35. Favoritpoet?
Jag läser tyvärr väldigt lite poesi, det skulle jag vilja bli bättre på!

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Det brukar sällan vara under tio böcker men jag vet inte om denna frågan riktigt räknas eftersom det delvis faktiskt handlar om mitt jobb :)

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Det händer då och då när jag inser att jag plockat med mig lite väl många böcker hem...

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Hur ska jag kunna välja en?!
Just nu lever dock fortfarande Cath i Fangirl kvar. 

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Seriöst så står det helt still!

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Engelska urban fantasy, satsar alltid på engelsk litteratur när jag åker bort eftersom de tar aningens längre tid att läsa. 

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Det handlar om enstaka veckor. Att läsa är att leva för mig. 

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Senast var det En liten smula underbar men det är inte den enda. 

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Ljud av olika slag, högpratande tanter på bussen är en riktig plåga.

44. Bästa filmatisering av bok?
Harry Potter-filmerna för att de är Harry Potter, The perks of being à Wallflower eftersom den kompletterar boken så bra och så Catching fire som verkligen fångat det bra med boken.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Det finns många jag inte gillat men nu står det helt still.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
800 kr kanske. Köper hellre ofta än mycket på samma gång.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Oftast språkliga fel eller bara ett dåligt språk. Jag rättar alltid felen i huvudet när jag läser, ett resultat av för mycket grammatiska studier. Jonas Hassan Khemiris Ett öga rött gav mig till exempel huvudvärk och handlingen gick totalt förlorad.

49. Har du dina böcker organiserade?
Jag är inte bibliotekarie för intet. Böckerna är såklart sorterade enligt SAB och alfabetisk ordning så långt det är möjligt :) Faktaböckerna har en egen bokhylla och skönlitteratur är uppdelad i Vuxen, (Barn- och) Ungdom samt böcker på engelska. Olästa böcker står just nu för sig sorterat även där efter språk. 

Ett inlägg om mina bokhyllor är på planeringen men just nu har jag lånat ut min systemkamera och jag är egentligen inte hundraprocentigt bekväm i att bara använda iPhonebilder.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Jag har ju utsett mig till bibliofil så... Har dock blivit bättre på att rensa ur. Många flyttar och märkligt nog allt mindre lägenheter gör sitt tror jag...

51. Finns det böcker du undviker?
Skräck - jag vill gärna kunna sova...

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Send me a sign eftersom mamman var så egoistisk och för att Mia lät henne vara det.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Senaste exemplet är Man (går ju inte göra krumelur över a:et på min iPad) jag brukar dra mig för smal litteratur. 

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Requiem av Lauren Oliver. Hade verkligen sett fram emot avslutningen av serien men i efterhand ångrar jag nästan att jag läste den. 

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Läsning och skuld kommer aldrig, jag upprepar ALDRIG, sammanknippas i min värld!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar