söndag 3 november 2013

Helt apropå ungdomar som gör något

Jag insåg direkt att det kommer bli svårt att åstadkomma ett Helt apropå-inlägg varje vecka så jag ändrade snabbt till vartannat. Tur det är jag som bestämmer på Kattugglan! =)


I Helt apropå är det min sambo Micke som bestämmer temat. Varje söndag får jag ett tema med tillhörande motivering baserat på en aktuell händelse och ska fritt associera detta och ge boktips. Häng på om du har lust!

Veckans tema: ungdomar i sysselsättning
Det debatteras för fullt av politikerna hur statistiken över ungdomsarbetslösheten ska tolkas. Oavsett om den är 25 % eller 8 % är den högre än nånsin. Jag vill därför piggas upp med boktips över ungdomar i sysselsättning! - Micke
Ungdomar i sysselsättning var beställningen. Det stod först märkligt still i huvudet. Skulle jag tolka det bokstavligt med ungdomar som har jobb? Kanske fritt som i typ Harry Potter? Han sysselsätter ju sig med magi och trollformler. Plugga kan ju ses som en sysselsättning, lika så att spela i ett band. Till slut hamnade jag ändå i närheten av den ursprungliga tolkningen. Here we go! 


1. Marissa Meyer - Cinder. Cinder jobbar ju som mekaniker. Tycker det är en cool tjej, eller cyborg eller vad hon nu är. Längtar till del 3 i serien!

2. Lisa Bjärbo - Allt jag säger är sant. Alicia hoppar av gymnasiet och får jobb på kafé. Driftigt om något, om än inte så smart kanske...

3. Sarah Dessen - Mitt perfekta liv.  Macy byter sommarjobbet på biblioteket mot ett jobb på en catringfirma. Som i många av Dessens böcker kretsar denna kring extrajobb, struliga familjer, kärlek och vänskap. 


4. Johanna Lindbäck - Tänk om det där är jag. Agnes flyttar med familjen från Stockholm till Luleå. Hon söker och får extrajobb på Max. Jobbet är ingalunda i fokus men det finns ändå där och hon tar ett eget initiativ för att skaffa det. För övrigt en helt fantastisk bok om att finna sig själv och duga till.

5. Sara Beischer - Jag ska egentligen inte jobba här. Nittonåriga Moa flyttar till Stockholm för att bli skådespelare. För att betala hyra behöver hon ett jobb och hon börjar som timvikarie på äldreboendet Liljebacken. Det blir en rejäl chock och hon ställs inför saker hon aldrig kunnat drömma om. En fin berättelse om att allt inte riktigt blir som man tänker sig.

6. Ida Pyk - Paris, chérie: så där säger folk, alltså. Under en sommar får Alva möjlighet att jobba som modell i Paris. Det blir en sommar av lyx och glamour, men det är en ytlig skönhet och under ytan är allt inte lika ljust och perfekt.


Bubblare: Michelle Magorian - En liten kärlekssång. Jag tar alla chanser jag får, uppenbarligen, att få med min stora idol. I den här boken figurerar sjuttonårige Rose som efter många om och men börjar hjälpa till i den lilla badortens antikvariat. 

Så där my love, får min tolkning godkänt? Har ni som läser några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar