måndag 25 november 2013

Årets vinnare av Augustpriset!

Sista priset är utdelat på årets Augustgala och vinnarna är utsedda.
Inför priset deltog jag i Boktjuvens enkät och gissade vinnare och motiverade vilken jag hoppades skulle vinna. Och tänk, jag hade rätt! :)

Lilla Augustpriset 2013 
Nicole Accord var nominerad till lilla Augustpriset med inte mindre än två noveller. Hon fick priset för den vackra novellen Då skulle världen vara en vacker plats som var min favorit. Berättaren blir uppringd av sin syster som berättar att hon är gravid men väntar mest på ett annat samtal. En finstämd berättelse där slutet inte går att ana sig till. Det gömmer sig så mycket i denna relativt korta novell.

Grattis Nicole!


Årets svenska barn- och ungdomsbok 2013
Även om min förhoppning var att Anna Höglund skulle ta hem priset med sin vackra Om detta talar man endast med kaniner trodde jag att Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson och Eva Lindström skulle ta hem det, och så blev det.

Snöret, fågeln och jag handlar om ensamhet, få vänner och ändå förbli den man vill vara. Jag tycker om berättelsen men har, tyvärr, väldigt svårt för Eva Lindströms illustrationer. Hennes bilderböcker tilltalar inte min smak och så är fallet även här.


Årets svenska fackbok 2013
Även om det vara var de två ovanstående som var med i Boktjuvens enkät lade jag allt mitt hopp till att Bea Uusma skulle prisas för sin Expeditionen. Min kärlekshistoria. om Andréexpeditionen så det blev ett litet jubel här hemma när det blev så!

Årets svenska skönlitterära bok 2013
Lena Andersson var favorittippad och tog också hem priset i den här kategorin. Jag måste erkänna att jag inte läst någon av de nominerade böckerna i den här kategorin så känner mig märkligt oberörd när det kommer till det här priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar