söndag 6 oktober 2013

Bokbloggsjerka 4-7 oktober - Bokmiljöer

Jag är tillbaka efter några hektiska dagar med aktiviteter från morgon till kväll och sena kvällsaktiviteter på det. Jag mjukstartar med veckans bokbloggsjerka, för tänk - det är redan helg igen! Kanske får jerkan mig att komma över känslan av prestationsångest över att inte presterat något här inne på ett tag.

jerka11Den här veckan handlar Annikas fråga om bokmiljöer:
Berätta om en "bokmiljö" som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det okej att även ta upp fiktiva miljöer om du skulle vilja det!

Det finns så många bokmiljöer jag skulle vilja besöka. Annika gissade att det skulle vara övervägande Hogwarts denna veckan men jag vet inte jag. Visst hade det varit häftigt att besöka den berömda skolan i verkligheten men det är nog inte det jag tänker på först. Jag har för övrigt faktiskt besökt en liten del av Hogwarts, skolans matsal. Besökte en kompis som pluggade i Oxford för några år sedan och hon gav mig en guidad visning genom olika college, i turen ingick bland annat matsalen på Christ Church College där matsalsscenerna i Harry Potter-filmerna spelades in :)

En fiktiv miljö jag väldigt gärna skulle vilja uppleva är Narnia. C. S. Lewis var verkligen fantastisk på att skildra miljöer och väsen som levde där. Tänk att ströva runt i skogarna, träffa på fauner, jättar och kentaurer. 

En annan, kanske mer verklighetsbaserad fiktiv miljö är "De bortglömda böckernas gravkammare" ur Ruiz Zafóns Vindens skugga. Jag har ännu inte tagit mig igenom boken men just den platsen lever kvar i minnet. Det låter så fantasifullt, ett slags bibliotek över böcker ingen längre minns. 
En verklig plats jag gärna skulle vilja uppleva är Irland. Jag vet inte hur många gånger jag försvunnit in i berättelser som utspelar sig i Dublin eller på den irländska landsbygden men det är många. Jag skulle vilja besöka Gallaghers pub i Ardmore så som det är beskrivet i Nora Roberts triologi. Jag skulle tycka det var helt fantastiskt att bli guidad genom Dublin av familjen Walsh - Marian Keyes humoristiska men dysfunktionella familj. Över huvud taget är jag förälskad i miljöerna i Marian Keyes böcker.

Den irländska landsbygden är underbart beskriven i Cecelia Aherns PS: Jag älskar dig! För övrigt en fin bok där jag även tycker att filmatiseringen håller måttet. 

Irland fascinerar mig. De har en så rik berättartradition, det är mycket älvor, väsen och övernaturliga fenomen. Gamla överväxta borgar som döljer fantastiska hemligheter. Det skulle vara en dröm att en dag få stå med mina egna ben på irländsk mark. Kanske är det dags att börja spara?

5 kommentarer:

  1. Åh, Narnia hade ju varit en dröm!

    SvaraRadera
  2. Irland skulle jag gärna besöka, både Dublin och landsbygden!

    SvaraRadera
  3. För mig ar det massor av orter där de deckare jag läser utspelar sig som jag skulle vilja besöka! Och Irland är ett härligt land att besöka, både Dublin och landsbygden, det rekommenderar jag!

    SvaraRadera
  4. Skulle verkligen också vilja besöka Irland! Men Oxford är väldigt häftigt, vore kul att plugga någon termin där bara för att få vistas i de där byggnaderna dagligen!

    SvaraRadera
  5. Jag skulle också vilja bli guidad runt i Dublin av Walsh-familjen. En pubrunda, kanske?

    SvaraRadera