fredag 27 september 2013

Johanna Lindbäck - Lite ihop

Titel: Lite ihop 
Författare: Johanna Lindbäck
Utgiven: 2013-09
Sidor: 238
Språk: Svenska

Beskrivning: Majken är en tänkande tjej som går i sexan. Helst hänger hon med bästisen Tessan eller spelar fiol med coola läraren Izzy. Men något har ändrats, plötsligt vill Tessan bara prata om killar och börjar hänga allt mer med en annan tjej i klassen. Killar intresserar inte Majken det minsta, det finns väl roligare saker att prata om.

Men så börjar Ivan i parallellklassen och han har dessutom musiklektion samma tid som Majken, fast han spelar gitarr och inte fiol. Majken, som har funderat på hur hon ska vinna tillbaka Tessans vänskap, vaknar en natt upp med en strålande idé. Tänk om hon skulle fråga Ivan om de kan låtsas att de är "lite ihop". Om Ivan kommer fram några gånger på rasterna och pratar med Majken, och om de umgås lite på fritiden, då tror ju Tessan att Majken också skaffat kille och tar in henne i gemenskapen.

Som alltid så är kanske inte idéer man vaknar med mitt i natten lika lysande dagen efter men Majken ställer ändå frågan till Ivan...

Egna noteringar: Jag hade ju turen att vinna ett eget exemplar av Lite ihop i Bokhoras tävling. Det gällde att svara på vem som gjort det fina omslaget och det är ingen mindre än Anna Winberg. Jag diggar omslaget, det är så lockande, som smågodis ungefär!

Lite ihop är en fin berättelse om att växa upp. När vänner glider isär för att nya intressen utvecklas. Vi har alla varit där. Som alltid har Johanna Lindbäck ett härligt personalgalleri. Majken är en skön tänkare, jag gillar hennes lösningsinriktade sätt. Börjar Tessan intressera sig för killar, ja, då får väl Majken låtsas göra det för att "få tillbaka" henne som vän. Det är också tråkigt att hon tror att Ivan bara umgås med henne på grund av dealen, inte för att han gillar att hänga med henne. Vad jag dock tycker är konstigt är att Majken inte reflekterar över hur hon sedan ska få Tessan att umgås på det gamla sättet igen. De nya intressena kommer ju finnas kvar.

Tänk om jag hade haft någon som Izzy som tvärflöjtslärare. Då hade jag kanske fortfarande kunna spela... Eller? Undrar hur mycket fiol Majken lär sig. Izzy ser Majken, pratar med henne som en jämlike och är en allmänt god vuxenförebild.

Ivan är ändå min, och många andras, favorit. Han är så cool. Många i den åldern hade nog blivit skrämda om en tjej kommer fram och frågar om man kan låtsas vara ihop. Inte Ivan. Han går all in även om det blir lite tokigt i början när han spelar teater. I Majken finner han en bundsförvant där han också vågar erkänna att han saknar sin gamla klass.

Johanna är lika duktig att skriva för slukaråldern som hon är att skriva för ungdomar. Jag satt och myste när jag läste och fler än en gång skrattade jag högt och igenkännande. Jag hoppas på en fortsättning om Majken och Ivan. Jag vill veta hur det går för dem när de slutar att låtsas vara "lite ihop".

Slutligen - ett stort grattis till Johanna som blev utsedd till Sveriges nya läsambassadör. Helt rätt val tycker jag! Det går läsa ett jättebra inlägg om detta på Bokhora.

1 kommentar:

  1. Du har blivit taggad:
    http://cattisboktips.blogspot.se/2013/09/reading-habit-tags.html

    SvaraRadera