tisdag 24 september 2013

Bokmässan nästa

Väskan är packad, naglarna lackade och mitt seminarieprogram börjar bli fysiskt möjligt att följa. I morgon förmiddag tar jag tåget till Göteborg och bokmässan. Som jag har längtat! :)

Accessoarerna är såklart också med :)
I morgon blir det Pressnatta, ska bli spännande. I någon form av spontanitet beställde jag en biljett dit, trots att jag inte har någon att gå med. Kollegan dyker upp i Göteborg först halv elva på kvällen och jag visste helt enkelt inte vad jag skulle göra av min kväll. Är det någon som läser som ska till Pressnatta? Är det lika intressant som det låter? Ser ni en figur i uggleklänning med ett aningens förvirrat uttryck så är det jag :)


Torsdagen är den stora mässdagen. Schemat planeras minutiöst - hur jag ska hinna med alla seminarier jag vill gå på och samtidigt utforska mässgolvet är för mig ett stort mysterium men på ett eller annat sätt får jag väl ihop det.

Seminariefokus ligger på barn och läsutveckling, det är spännande frågor och man kan aldrig lära sig för mycket. Jag har ett par måsten på min lista, bland dem finns:
10.00-10.45 Högläsning i livets början - om hur små barn kan erövra språket och litteraturen.
14.00-14.45 Men läs då unge! - om hur samhället påverkas på sikt av minskad läsförståelse och vilka vägar som leder till ökad läslust bland barn och unga.
15.30-15.50 Det lilla barnets språkutveckling - om vikten att läsa mycket redan från start. Ett barn från en läsande familj har ett ordförråd på ca 17 000 ord när det börjar skolan, medan ett barn utan den bakgrunden har 6 000 ord.
16.00-16.20 Nya vuxna - hur definieras en ungdomsbok och vad särskiljer den från en roman skriven för vuxna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar