torsdag 29 augusti 2013

Förlagsdag

Det finns helt klart fördelar att ha världens bästa jobb. Idag har jag tillbringat arbetsdagen på BTJs förlagsdagar på Stockholms universitet. Det var dag ett av två dagars presentationer av höstens barnboksutgivning och goodiebagen var tung när jag gick därifrån. Så var även anteckningsboken. Vi går en spännande höst till mötes mina vänner!

Här följer en lista med lite guldkorn som kommer i höst. Det är inte enbart ungdomsböcker utan även några barnböcker. Läser ni det inte själva är det finfina julklappstips! Tänk att detta bara är ett litet urval av höstens utbud och enbart utgivning på svenska. Det blir en intensiv läshöst, precis som det ska vara!

Bonnier Carlsen
Eva Susso - Tusen tips till en fegis. Förvisso en bok för 6-9-åringar men det är ingen annan än min favoritillustratör Benjamin Chaud som har gjort de rikliga illustrationerna i boken och då kan det inte gå fel!

Tone Almhjell - Törnrosens nyckel, en av de barnböcker jag är mest nyfiken på i höstens utgivning. Beskrivs vara i samma anda som Narnia och Guldkompassen. En klassisk fantasysaga, spännande!

Susanna Nissinen - Tom och den Blå fågeln Urban fantasy för slukaråldern som utspelar sig i Stockholms tunnelbana.

Maria Nygren - Fjärde riket Ett mycket intressant svenskt boksläpp som handlar om makt och maktens påverkan på människor.

Cassandra Clare - Stad av aska. Del två i den smått fantastiska och bioaktuella serien The mortal instruments kommer på svenska i oktober. Jag älskar serien och den har en given plats i min bokhylla sen några år.

Lauren Oliver - Rekviem. Den efterlängtade avslutningen på serien. En av få engelska serier jag faktiskt läst på svenska så översättningen har varit efterlängtad-

Intressant för våren är att de ger ut ännu en bok av John Green på svenska, Pappersstäder (Papertowns), kul.

Semic
Måns Gahrton och Johan Unenge - Alla barnens stora godnattbok och Alla barnen får ett syskon. Den senare kommer vara högaktuell då det är årets adventskalender i Sveriges Radio. Kommer nog bli en kanonkalender, berättaren är Jonas Gardell och några av de medverkande är Ulla Skog, Nour el Refai, Olof Wretling, Özz Nûjen och Johannes Brost. Vi fick med oss varsitt exemplar av Alla barnens stora godnattbok och den verkar riktigt mysig!

Lilla piratförlaget
Cecilia Lidbäck - Barnhemmet. Lidbäck är en författare man kan lita på så jag tror stenhårt även på Barnhemmet. Hade turen på min sida så fick med mig ett förhandsexemplar hem och har bläddrat lite. Helt fantastiska illustrationer i boken.

Anna Höglund - Om detta talar man endast med kaniner. Även denna har jag haft förmån att läsa. En bilderbok för tonåringar. Köp!

Sara Kadefors - Lex bok. Förläggaren visade boktrailen till boken. Jag tycker den verkar vara rolig. Tyck till själva här.

Johanna Lindbäck - Lite ihop. Jag älskar Johanna Lindbäcks böcker, de är små underverk allihop. Det här är första boken hon skrivit för mellanåldern men ge den en chans.

Opal
Antonia Michaelis - Sagoberättaren. Thriller och kärleksberättelse i ett. Vad kan gå fel då?

Kersti Vikström - Gycklarens arv. En bok jag föll för på grund av sitt vackra omslag.

Gilla böcker
Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck - Vi måste sluta ses på det här sättet. Ju mer jag hör om den här boken, ju mer vill jag läsa den. När två otroligt skickliga ungdomsförfattare skriver bok tillsammans, då läser man den, så är det bara!

Jenny Jägerfeld - Jag är ju så jävla easy going. Författaren till fantastiska Här ligger jag och blöder verkar ha gjort det igen.

Elisabeth Wein - Kodnamn Verity. Två unga kvinnor under andra världskriget. Den ena spion, den andra pilot...

Vilja-Tuulia Huotarinen - Ljus ljus ljus. Kommer inte förrän i januari men ett citat från boken som förläggare läst upp och som står med i bokbeskrivningen satte sig kvar i huvudet på mig. "Det olyckligaste slutet är inte det där alla dör. Det olyckligaste slutet är när bara en blir kvar".

B. Wahlströms
Liz Coley - Berövad. Läskigt aktuell i och med uppdagandet av de tre tillfångatagna kvinnorna i USA.

Alf Kjetil Walgermo - Mitt bultande hjärta. Mina associationer går till ungdomsboken Ett hjärta till Maria som jag älskade när jag var yngre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar