torsdag 4 oktober 2012

52. Delirium - Lauren Oliver

Delirium (inbunden)På tal om Lauren Oliver. Ytterligare en av hennes böcker går att finna på Listan. Delirium som kom ut på svenska i maj, är den första delen i en planerad dystopisk triologi.

Kärlek är ett brott. Regeringen kontrollerar allt. Skulle du ge upp eller kämpa emot?

Delirium är en bok i samma anda som Hungerspelen och Matchad, en dystopi om ett kontrollerad och styrd värld där invånarna får privilegier så länge de bara följer de strikta lagar och regler som samhället satt upp.

Lena har länge gått och väntat på den dagen hon fyller 18 år. Det är då hon ska få botemedlet. Botemedlet som gör att hon blir skyddad från att smittas med deliria eller kärlek som det också kallas. Nu är det bara 95 dagar kvar.

Men så händer något som vänder upp och ner på hela Lenas värld.

Det finns saker i Delirium som jag störde mig på, jag tycker inte storyn håller fullt ut. Samtidigt är det en riktigt bra bok. Dystopier är som sagt inne just nu och fler är på väg. Jag tycker om huvudpersonen Lena. Hon har fighting spirit, och växer under bokens gång. Det kan inte vara lätt att växa upp i en värld där allt är styrt, där kärlek och att älska sina nära och kära beskrivs som en dödssynd.

Del två i Delirium-triologin, Pandemonium kom ut i februari i år och beräknas släppas på svenska nästa år. Den tredje och avslutande delen, Requim, är under arbete. Intressant är att filmrättigheterna till Delirium redan är sålda. Jag ser med spänning fram emot filmen, jag tror att handlingen kan göra sig riktigt bra på film!

För egen del? Jag är nog att anses som dödsdömd, smittad - ett hopplöst fall =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar